Bästa medlem i Hälleberga Hembygdsförening

Medlemsavgiften för 2024 är oförändrad 100 kr. Den som är "ständig" medlem är befriad från medlemsavgift. Frivilliga bidrag, såväl som medlemsavgift, tas tacksamt emot på bankgiro nr 5177-4388 eller SWISH nr 123 023 65 47.

Verksamhetsplan för Hälleberga hembygdsförening under 2024
Följande schemalagda aktiviteter planeras under 2024
- Årsmöte    10/3 kl. 11.00
- Vårstädning    20/4 kl. 9.00
- Öppen och bemannad hembygdsgård i samband med vägkyrka 3/7 och 10/7
- Slåtter i Basthagen  3/8 kl. 9.00
- Öppen hembygdsgård vid Sellergrendagen. Kyrkkaffe    4/8
- Hembygdsdag    31/8 13.00
- Fest för alla som varit aktiva i vår förening    4/10 kl. 18.00

Årets stora projekt är att göra iordning ladugården så att vi kan ställa ut fler föremål i den. Projektet avslutas och invigs i september. Kvarnen i Åslahult ska underhållas. Dessutom utflykter för skolbarn, förbättrad hemsida, vård och registrering av föremål, med mera.

Meddela gärna din e-mailadress! Styrelsen. Ordförande: Bror Björk, [email protected], 070 965 48 28 och kassör: Ann-Christin Nordlund, [email protected], 073 823 00 33

Köp vår minnesskrift över Daniel Rolander "Linnéaposteln Daniel Rolander - ett missförstått geni. Från Stibbetorp till Surinams djungler 1755"- Minnesskriften kostar 100 kr, tillkommer för porto och emballage 64 kr.

Våra aktiviteter presenteras även på Facebook-sidan:   www.facebook.com/halleberga

Hälleberga Hembygdsförening  med orterna Målerås, Gullaskruv och Orrefors - en förening med många vackra byggnader

Grundad 1950
Antal medlemmar 2022 ca 400
Ligger i Hälleberga i Nybro kommun

Hälleberga socken med anor från 1300-talet har en historia starkt präglad av vad skog och mark i den steniga moränterrängen kunde erbjuda till försörjning. Här fanns sjömalm, skog till kolning, vattenkraft, magra åkrar men även adliga säterier.

Hälleberga som från början var en egen kommun anslöts till Nybro år 1969.  Målerås, Gullaskruv och Orrefors med omnejder utgjorde Hälleberga kommun och Hälleberga socken.

Vår hembygdsgård ligger i den vackra miljön vid Hälleberga kyrka. Den är kyrkans f.d. arrendegård med tillhörande ladugård. Där kan man få en liten glimt av hur livet kunde ha levts för 100 år sedan i en autentisk lantlig miljö. På kyrkbacken finns även de fina gamla kyrkstallarna med många intressanta samlingar i museet.
Den rogivande miljön i Basthagen eller Hembygdsparken, som ligger strax intill är en lisa för själen. Här står mor Stavas lilla stuga med sitt gräsbevuxna tak, en ladugård med lite ovanlig byggnadsteknik, linbastan och en ängslada. Den medhavda utflyktskorgen kan med fördel avnjutas här vid våra utsatta bänkar.

På andra andra sidan dammen kan man skymta mjölnarbostaden och kvarnen med anor från 1300-talet. Ta en liten promenad dit och föreställ dig hur livet kunde ha sett ut med liv och rörelse när kvarnen ännu var igång. Även här finns bänkar och bord, där man kan sitta och vila eller fika.

Alla dessa fina byggnader behöver mycket vård och omsorg och även de av oss återupprättade trädgårdarna behöver ses över.
Våra närmaste planer är att göra ladugården klar för visning av de föremål som inte riktigt får plats i kyrkstallarna.

 c/o Bror Björk, Tallvägen 4, Nybro, 38237
 Hembygdsgården intill Hälleberga kyrka