Hallandsfinalen i frågesport 2022 avgjordes söndag 15 maj i Fjärås bygdegård med Nordhallands Hembygdsförening som arrangör.

Hallandsfinalen i frågesport är den halländska hembygdsrörelsens största evenemang och som föregås av kvalificerande tävlingar inom respektive hembygdskrets/kommun. Efter två års uppehåll p g a pandemin var finalen efterlängtad och lockade 160 personer inklusive 13 tävlande lag. I vanlig ordning utspelades en jämn kamp mellan lagen.

Fjärås hembygdsgille vann på 12 poäng. Skrea hembygdsförening, Södra Hallands hembygdsförening och Ysby hembygdsförening hamnade på 11 poäng. Dessa lag fick svara på en skiljefråga om hur många kvadratmeter ett danskt tunnland är där, där Skrea hamnade närmast det rätta svaret vilket gav en andra placering och sedan Södra Halland som kom trea.

Rätt svar på Danskt tunnland =  5.516 kvm
Skrea                  4.975 kvm        2 plats
Södra Halland  4.800 kvm        3 plats
Ysby                   4.500kvm          4 plats

Vinsten för Fjärås laget var den allra första efter 46 år av tävlingar samt den 6 vinsten för Nordhallands hembygdskrets. Grattis!

Årets tävlande hembygdsföreningar:

Från Ätradalens hembygdskrets: Gällared HF och Skrea HF
Från Halmstads hembygdskrets: Getinge HF och Kvibille HF
Från Nordhallands Hembygdsförening:    Fjärås HG, Vallda HG och Förlanda HG
Från Höks hembygdskrets: Södra Hallands HF, Ysby HF, Skummeslöv HF
Från Varbergs hembygdskrets: Sibbarp-Dagsås HF, Grimeton HF och Veddige-Ås-Sällstorp HF

Fjärås hembygdsgille frågesportlag 2022
Creative Commons-licens

Halländska hembygdsrörelsen

Skapad av: (2018-04-09 13:12:15) Kontakta föreningen
Ändrad av: Halländska hembygdsrörelsen (2023-03-02 18:36:05) Kontakta föreningen