Halland var i tur att få agera värd för Sveriges hembygdsförbunds riksstämma och tog emot ombud från Norrbotten till Skåne i söder och ca med medföljande så kom omkring 100 personer. Riksantikvarie Joakim Malmström var in inbjuden föredragshållare under fredagen där representanter från hembygdsrörelsen fick möjlighet att ställa frågor om framtiden för det kulturarv som vårdas av ideella föreningar.

Efter stämmoförhandlingarna genomförts fanns möjlighet att besöka kulturarvsfestivalen på Hallandsgården, innan kvällen avslutades med en hembygdsfest i Tylösand med vacker solnedgång.

Ett femtiotal ombud hade nappat på att följa med på en hembygdsresa per buss under söndagen som besökte Världskulturarvet Grimeton med Sven Larsson som ciceron på bussen och med ett nedslag i Steninge där musikunderhållning bjöds och ett avslutande besök på Söndrums hembygdsgård - för en riksstämma utan besök på en hembygdsgård är ju ingen stämma alls...

Ett stort tack till alla funktionärer som tagit hand om våra gäster!

Halländska hembygdsrörelsen

Skapad av: Kerstin Hultin (2023-05-14 19:10:48) Kontakta föreningen