Nu är finalen avgjord och det blev en oviss historia med jämna och duktiga lag. Av möjliga 15 poäng hamnade två på 12, Södra Halland och Ölmevalla. Två extra- och en skiljefråga krävdes för att ge Södra Halland segern. Inte mindre än fyra lag hamnade på 11, och där blev det efter skiljefrågor Veddige-Ås-Sällstorp som drog längsta strået.

Ett avgörande mellan nord och syd alltså, och därtill med ett Varbergslag på pallen.

Bo Liljedahl medverkade med ett uppskattat inslag med dragspel och sång, och frågesporten leddes med säker hand av Lars Hillertz, Åstad hembygdsförening. Prisutdelare var distriktsordförande Bo Westman.

Bilden: Södra Hallands vinnande lag bestod av Lena Angviken, Kent-Ove Bengtsson, Eila Karlsson, Hans Lawe Angviken och Leif Andersson.

Foto: Anders Lindström

Halländska hembygdsrörelsen