”Varberg – en tusenårsresa”

Människor och sevärdheter berättar om staden vid havet

Av Lars Grimbeck, Stefan Gustafsson och Hembygdsföreningen Gamla Varberg - vars bok utsetts att representera Halland i Sveriges Hembygdsförbunds rikstävling!

Lars Grimbeck och Stefan Gustafsson har skrivit flera böcker om halländsk kulturhistoria. I denna bok gör man en djupdykning i Varbergs historia där författarna reser i spåren av kvinnor och män som under tusen år satt på olika sätt satt sina avtryck i Hallands historia. Författarnas omfattande research leder läsarna till många sevärdheter, både inom och utom Hallands gränser, som berättar om Varbergs utveckling från medeltid till nuet. Boken är rikt illustrerad med hundratals fotografier, kartor och teckningar.

Boken är producerad med stöd av Brita och Sven Rahms Stiftelse, Stiftelsen C. A. Bergströms Fond och Stiftelsen Längmanska kulturfonden.ISBN: 978-91-985663-8-3 Tryck: Bulls Graphics, Halmstad 2023.

Tävlingen:
Den 31/12 år 2023 fanns åtta tävlingsbidrag och juryn bedömde: Undersökning, layout, nytänkande och innehåll. Juryn bestod av Maria Olsson, Emelie Olofsson och Björn Lind - alla från Hallands bildningsförbund som tillsammans gav högst poäng till denna bok med följande motivering:

”En lättläst och underhållande bok med bildrik layout. Författarna tar ett nytt grepp för att presentera Varbergs (och Hallands) historia under ett tusen år. Deras research är en spännande läsning som leder till många oväntade geografiska platser till människor som alla har en anknytning till staden vid havet.”

Denna bok representerar nu Halland i rikstävlingen med bidrag från övriga Sverige som avgöra under hösten 2024. Första pris består av 10 000 kr och ett ärofullt diplom för att ha kortats som bästa hembygdsbok i Sverige med sylvass konkurrens. Ingen halländsk bok har ännu tilldelats priset.

Läs mer om denna tävling på denna sida!

Halländska hembygdsrörelsen

Skapad av: Kerstin Hultin (2021-04-09 00:39:00) Kontakta föreningen