Om oss

I Halland består hembygdsrörelsen av 76 hembygds- och kulturarvsföreningar. I hela Sverige finns över 2 000 föreningar och ca 400 000 medlemmar. Efter idrottsrörelsen är hembygdsrörelsen andra största organisation i Sverige.

I Halland har hembygdsrörelsen inget eget förbund utan är en del av Hallands Bildningsförbund. Region Halland och Hallands Bildningsförbund har tecknat ett utvecklingsavtal som även omfattar hembygdsrörelsen och som innebär att man ska utveckla, sprida och stärka kunskapen om de halländska kulturarven. Verksamheten styrs av ett hembygdsråd med representanter från varje hembygdskrets (kommun).

Halländska hembygdsrådet har till uppgift att vara samlande organ för hembygdsföreningarna i länet och främja samarbetet mellan halländska hembygdsrörelsen och andra folkbildningsorganisationer samt museer, bibliotek, arkiv och olika myndigheter samt att genom tidskriften I Halland och på annat sätt förmedla information till och om hembygdsrörelsen. I Halland finns 76 föreningar med ca 20 000 medlemmar fördelade i sex hembygdskretsar (en i varje halländsk kommun).

I vår verksamhet intresserar vi oss för värden från det förflutna som nutida och framtida generationer har nytta av för att kunna leva ett gott liv. Därför arbetar vi aktivt med att beskriva, dokumentera och tillgängliggöra gånga tiders spår och uttryck. Det är så vi skapar kulturarv. Kulturarv är något föränderligt som människor tolkat på olika sätt under olika tider. Vad är kulturarv för dig?

Inom hembygdsrörelsen vill vi att hembygden ska vara levande och öppen för alla. Så kom med du också! Kontakta vår hembygdskonsulent som är anställd av Hallands Bildningsförbund för att arbeta med kulturarvsfrågor.

Varmt välkommen!

Länk till hembygdsrådets kretsars representanter i Halland

Länk till anslutna hembygdsföreningar i Halland!