Ett nytt år

Föregående år firade vi Hembygdens år med massor av aktiviteter över hela landet. I år är det 175 år sedan folkskolan blev obligatorisk, och självklart vill vi manifestera denna för Sverige så viktiga förändring. Genom åren har vi fått en hel del klasskort från våra olika skolor och 2005 gjorde vi en utställning i samband med Mälarhöjdens skolas 100-årsjubileum. Årsskriften från år 2000 blev en tillbakablick på 1900-talets skola med många intressanta berättelser. Men vi tar gärna emot flera och självklart flera fotografier inte bara klassfoton utan bilder som visar livet i våra skolor.

På vårt årsmöte i mars kommer vi också att ha Skolan 175 år som tema. På Waldemars udde kommer en stor utställning att starta i mars och under våren skall vi försöka ordna en visning där för vår förening.

Och inte minst hoppas vi på ett utökat samarbete med våra skolor. I skolstadgan finns ”hembygdskunskap” inskriven och vi vill gärna medverka. Vill du också dela med dig av dina kunskaper? Den 9 februari har Stockholms Läns Hembygdsförbund ett seminarium Folkskolan 175 år, då diskuterar vi uppläggning och teman för skolsamarbete. Hör av dig så får du mer information.

Ur Hägerstenbygden nr 1/2017
av Birgitta Biesheuvel

Hägerstens Hembygdsförening

Skapad av: Hägerstens Hembygdsförening (2017-01-13 17:51:51) Kontakta föreningen