Hembygdsföreningen ägnar sig inte bara åt midsommar, Hagbydagar och andra större evenemang. Ibland drar de ut med målarhinkar och tjära för att vårda byggnader till längre livslängd. Nu var det dags för Vallbys gamla hönshus och förråd, det som står mittemot Granhammar. Om du tycker det är intressant med gamla byggnader och hur de vårdas, kom gärna med i hembygdsföreningen. Alla är välkomna! De som målade den här dagen var Göran, Mikael, Sanna, Sören och Thorbjörn. Den sista kommer egentligen från Rasbo-Kil, men håller på att kvalificera sig för livet i Hagby.

Ett ännu omålat hönshus. Foto: Tielman-Tärnström

Förberedelse pågår. En blandar färg (ljusröd falu) och de andra står och skvallrar. Foto: Sanna Tielman

En del står och pratar medan andra ägnar sig åt att måla. Precis som det ska vara - det här är mer nöje än arbete. Foto: Mikael Tibbing.

Resultatet efter förmiddagens arbete. Tyvärr räckte inte färgen till huset till vänster, men det kommer att bli rödfärgat senare under sommaren. Foto: Tielman-Tärnström.

Hagby Hembygdsförening

Skapad av: Hagby Hembygdsförening (2018-06-10 11:40:00) Kontakta föreningen