Hembygdsföreningen har just haft sitt årsmöte inför 2020 och ser fram emot många spännande aktiviteter under året. Någon gång i april-maj kommer vi att ha en vårutflykt, då vi troligen kommer att åka och titta på skeppsristningar i Bragby-Brunna-trakten. Vi kommer kanske också ha att ha en valborgsmässoeld vid Focksta kvarn. Säkert är dock att det blir en gökotta under maj månad. Sedan den 31 maj blir det släpp av boken som skrivits för att högtidlighålla det berömda brev som påven undertecknade 1220 då han välsignade Hagby kapitels jordegendomar. Det här tillfället vill vi lyfta fram litet extra, eftersom arbetet med den har visat att det låg ett kloster här tidigare. Det är är så spännande att ni alla bara måste komma och höra om det.

Midsommar blir det också i år, och den här gången lovar vi att baka tillräckligt med kakor och bullar. Förra året hade vi 450 besökande, och fikat tog snöpligen slut alldeles för tidigt. Men i år ska vi baka så det står det härliga till!

Det blir också dragkamp och Hagbydag under 2020. En nyhet det här året är att det ligger den tredje helgen i augusti. Under hösten kommer även Fockstanatten och sedan någon höstaktivitet när kylan börjar krypa sig på.

Vi kommer också under året att vara aktiva med att leta runstenar, eftersom det ryktas att det ska finnas en ännu inte hittad runsten vid Sunnanå, i forsen.

Hagby Hembygdsförening

Skapad av: Sanna Tielman (2020-02-11 19:05:03) Kontakta föreningen