Lagom till årets påsklov har vi nöjet att få offentliggöra hembygdsföreningens nyskapade kanal på YouTube. Det första bidraget till kanalen utgörs av det första avsnittet i en serie av upplästa artiklar i urval från vår tidskrift Habobygden, i detta fall hämtade från nr 1 år 1991.

Avsnittet innehåller följande artiklar vid angivna tidpunkter i filmen:

• En gammal bild som väcker minnen (00:20)
    Hör om Valter Holmqvists lastbilsresa från Norra Unnaryd till Habo sommaren 1928, ett riktigt äventyr för sin tid.
  • Ur "Johannesabyrån" (17:05)
    Folke Ekereds berättelse om det huvudsakliga innehållet i brevkorrespondensen mellan länsman Bruno samt kronofjärdingsmännen Gustaf Nilsson och Johannes Gustafsson under första hälften av 1800-talet.
  • Falks grav (23:45)
    Notis i Jönköpings-Posten den 19 juli 1990 som sammanfattar berättelsen om mördaren Jonas Falk och dådet mot postdiligensen.
  • Vem smyckar varje dag halshuggne Falks grav? (26:06)
    Elias Claessons berättelse lägger fram avslöjande fakta kring den sägesomspunna graven på Hökensås.

Denna och framtida filmer i vår YouTube-kanal återfinns under alternativet Vår videokanal i huvudmenyn ovan. Mycket nöje tillönskas!

Omslagets framsida till Habogygden nr 1, 1991

Habo och Gustav Adolfs Hembygdsförening