Hej kära hembygdsvänner, och hoppas allt är bra med er i dessa coronatider!

Av kända skäl har vi dessvärre inte på länge kunnat anordna gemensamma träffar inom föreningen, så som exempelvis brasaftnar och dylikt. Därför tänkte vi i styrelsen att vi skulle ge ett livstecken ifrån oss på detta sätt i stället, och samtidigt redogöra för de begränsade aktiviteter som ändå har kunnat fortgå under året. Dessa aktiviteter gäller i första hand underhåll och skötsel av hembygdsparken och dess byggnader, och för det har vi varit ett litet gäng som har träffats några måndagsförmiddagar under hösten:

• Både Profoss- och Ekeredsstugan har storstädats – vilket har omfattat golv, tak, väggar, skåp, hyllor och inventarier. Alla fönster har därtill putsats, innanfönster har satts upp, ny bomull finns på plats och gardiner har tvättats.

• Ingvar, Lars och Birger m.fl. har färdigställt tillbyggnaden till redskapsboden. Grund har murats, det har byggts och spikats, reglar har rests och målats.

• Arne och Lars m.fl. har målat runt samtliga husfönster, så nu är de som nya igen.

• Parken har höststädats och är därmed fri fån löv.

Dessa måndagar har varit flitiga, men vi har ändå hunnit med att både fika och ha roligt tillsammans. Nu återstår endast att städa Stena-Gustafs stuga och att flytta om en del redskap i den nya tillbyggnaden. Med det sagt hoppas vi verkligen att det blir bättre tider till våren igen, så att vi kan släppa på coronarestriktionerna och hälsa alla medlemmar varmt välkomna att hjälpa till i arbetet inom föreningen!

Vi vill också informera om att det inte kommer någon almanacka till jul och att det dessvärre inte blir någon julmarknad på Spinnet. Julgröten, som är styrelsens tack till alla som hjälpt till under året, är också tyvärr inställd.

Vi väljer dock att avsluta med en positiv nyhet: Habobygden kommer ut som vanligt i början av december!

Fortsätt nu att vara rädda om er och hoppas att vi ses framöver!

Varma hälsningar

Habo och Gustav Adolfs Hembygdsförening