Bebyggelsenamn i Grums socken

I Grums socken finns många namn på gårdar och torp. På hembygdsgården finns en karta med många nu försvunna torp markerade. Kartan togs fram i en studiecirkel 1975. Många fler namn har tillkommit sedan dess. Listan omfattar nu cirka 860 namn på gårdar, torp och diverse bebyggelse. Titta på Utforska platsen uppe till höger på hemsidan, då finns kartan med en hel del namn och lite beskrivningar.

En del namn finns omnämnda redan på medeltiden. Skattelängden från 1504 innehåller en del namn men bara de största hemmanen. Fler namn dyker upp på 1700-talet i de olika skifteskartorna. Under 1800-talet skedde många hemmansklyvningar och då får man fram en massa detaljer i skrifterna som tidigare inte var omnämnda.

Det här är torpet Bränna under Long. Torpet låg nordväst om Torpstöd och är nu bara en ruin i skogen. År 1834 drabbades de som bodde på Bränna av kolera och flera dog. De blev begravda på kolerakyrkogården vid Vålängen, inte så långt från Bränna.

För släktforskare kan vi nog hitta platsen där förfäderna en gång levde, bara de fanns i Grums socken.

Sammanställningen visar var hemmanets centrum låg men det finns många brukningsdelar efter laga skiftet i synnerhet. Vi klarar nog ut de flesta torpen och förpantningarna.

Den som vill veta mer är välkommen att ta kontakt med Grums hembygdsförening. Vi kanske har svaret på din fråga.

Grums Hembygdsförening

Skapad av: Staffan Myrenberg (2019-06-11 15:34:36) Kontakta föreningen