Om oss

Grums hembygdsförening har gamla anor. Redan 1925 började man arbeta för en hembygdsförening i Grums socken men hembygdsgården kom upp först 1956, vid Långsjöns strand. Nu finns det flera byggnader och alla är från bygden och har en historia att berätta.

Grums hembygdsförening skaffade allra först ett gammalt hus i Portila och huset togs ner för att sättas upp på en lämplig tomt. Då fanns det ingen tomt förrän 1953. Det gamla huset från Portila var visserligen delvis från 1600-talet men för mycket timmer var förstört. Grums kommun erbjöd då huvudbyggnaden på Nedre Bråne. Det hade man hyrt ut till olika familjer, det fanns 4 lägenheter i huset, men nu var det aktuellt att riva huset. En byggmästare från Högboda tog ner hela huset och satte upp det vid Långsjön. Under en följd av år kompletterades huset och 1973 gjordes en ordentlig invigning. En stolpbod från Hagen i Västra Malsjö sattes upp och 1979 så fick föreningen en loge av Billerud. Logen stod i Västra Torserud i Borgviks socken och blev en bra samlingslokal under sommaren. Ett förråd och toalett inreddes i ett magasin från Sandåker. Lavinias stuga nere från stationssamhället låg nerplockad sedan 1976 och sattes upp 1984 vid hembygdsgården. Då var Grums hembygdsgård en fullt fungerande hembygdsgård.