Grödingedräkten

Ursprungsdräkten från 1800-talet finns endast beskriven på Nordiska Museet.
Den dräkt som sedan togs fram på 1930-talet fick annorlunda färger Ytterligare en förvandling av dräkten skedde på 1970 - talet.

Dräkten efter 1970
Kvinnodräkten.

Hättan: Blått siden med eller utan broderi. Broderiet varieras både vad det gäller mönster och färg.
Stycket: Det varierar. Finns både knypplade, virkade och köpta spetsar. En del spetsar
är fastsydda direkt på hättan och andra fästade på linnestycket.
.
Halskläde av bomull med vit botten med bårder och knuten frans i blått och rosa, samma i varp och inslag. Finns även med blått siden
Spänne: Sibbledamen (kopia av Vikingadam) eller en Grip, framtagen till 50-årsjubileèt av silversmeden Pia Zetterman. Båda av silver.
Överdel: Sydd av raka stycken med ärmkil och ståkrage. Rosa broderi framtill. Inget sprund. Smal linning nertill på ärmen. Hålls ihop antingen med ett smalt bomullsband som knyts eller manschettknappar.
Väst och kjol: I samma randade tyg. Oblekt bomull i varpen. Kulörta inslag, rosa, ljusblått, mörkblått, är alltid i bomull.De ljusa ränderna kan vara oblekt bomull eller halvblekt lin. Västen sys med skört och snöres med rosa snodd samt en liten ssilvernål. Kjolen sys med smala lagda veck bakåt.
Förklädet: Finns i två varianter i blått. Bottenfärgen är mellanblå i båda, men i det ena är ränderna vita och mörkblå och i det andra läggs även en rosa rand in.
Strumpor: Mellanblå.
Skor: Svarta.

Mansdräkten. Omkring 1980 komponerades mansdräkten som matchar kvinnodräkten.
Västen: Den är dubbelknäppt med tennknappar. Rak med slag. Tyget har rosa bottenfärg med blå och vita ränder.
Byxan. Den är av mörkblått kläde. Knäkorta. Lucka fram. Knäppes med tennknappar.
Skjortan: Den är av bomull eller linne. Vit med krage och sprund. Halsspjäll. Broderat monogram fram med blått.
Vita broderier på axelklaffar och manschetter.

Det finns mycket mer att berätta om dräkterna. Är det något Du vill fråga om så kontakta Maria Frisk, tel: 072 - 406 06 66, e-mail: [email protected].

Grödinge Hembygdsförening

Skapad av: (2016-03-12 10:07:46) Kontakta föreningen