Bexells talande stenar

Väck upptäckarglädjen i bokskogen kring Torstorp i Grimeton! Allt sedan återupptäckten 1925 har Bexells talande stenar fascinerat människor. I den vackra omgivningen finns hundratals inskriptioner, men alla är ännu inte upptäckta.

Alfred Bexell var en driftig godsägare och riksdagsman som under 1800-talets slut lät stenhuggare rista in tänkespråk, citat och namn på såväl klippväggar som stenblock. Bakgrunden till det gedigna arbetet är inte känt, men en teori är att han helt enkelt ville dela med sig av sina stora intressen kring livsfilosofi, historia och tänkespråk genom att hugga in sentenser i ett evigt bestående material – sten.

Tack vare Alfred Bexell kan människor idag ge sig ut på spännande vandringar i den trolska och tidlösa omgivningen. Grimetons hembygdsförening har utfört ett gediget arbete genom att sammanställa en promenadslinga i skogen. På parkeringen finns en brevlåda med foldrar som visar hur man ska gå. Längs vägen får man tillfälle att upptäcka ett urval av de inristade budskapen. Rundan tar cirka en timme och är bitvis belägen i ojämn terräng.

Guidade vandringar anordnas vid ett antal tillfällen per år. Ta en titt på våra aktiviteter för att se aktuella datum.

Privat guidning vid Bexells talande stenar Kostnad 80 kronor per vuxen dock minst 500 kronor. Bokas genom föreningen tel 070-576 48 59.

Bok
"Bexells talande stenar" av Margareta Strömbom Beställ via [email protected] eller telefon 070-576 48 59

GPS-koordinater

Nästan alla stenar är GPS-koordinerade. Klicka på länkarna nedan, så öppnas dokumenten i pdf-format. Koordinaterna anges i WGS84 dec.

Sentenser
Namn

Foldrar

Som ett led i att lyfta fram och tillgängliggöra stenarna för en större och internationell publik har hembygdsföreningen, i samarbete med projektet Världsarvsbygd Grimeton, låtit trycka foldrar på svenska, engelska och tyska. I den kan besökare, bland annat, läsa om Bexell och varför han lät rista in tänkespråk och namn i sten. I foldern finns även en karta som visar hur man kan följa en slinga och på så sätt finna tio olika stenar. Foldrarna hittar ni i en brevlåda på parkeringen.

Det går också bra att ladda ner foldrarna som pdf:
Svenska
Engelska