Om oss

Grimetons Hembygdsförening bildades år 1970. Programförklaringen från starten beskriver väl vårt mål och syfte med föreningen. All heder åt de män och kvinnor från Grimeton som startade vår förening.

Grimetons hembygdsförening är en sammanslutning som avser att tillvarataga och vårda socknens kulturminnesmärken, att genom uppteckning och samling av traditioner, gårdsbeskrivningar och biografier bevara åt eftervärlden samtida och gångna tiders kulturhistoria, att genom goda idéer och uppslag, väcka bildningsintresset, befrämja utvecklingen av de andliga och ideella värdena, stödja goda seder och bruk, som ger karaktär åt bygdens liv, samt verka för kulturens främjande i hävdvunnen bonde- och landsbygdsmiljö grundad i kärlek till hembygd och fosterjord.

Vi i Grimetons Hembygdsförening ser gärna att ni kommer till oss för att berätta om gamla tider eller be oss om hjälp att söka efter släktingar. Vi visar också gärna vår hembygdsgård med museum och en väl bevarad småskola byggd på 1880-talet. Välkomna till oss!         kontaktuppgifter