Erbjudande till Gotlands hembygdsförbunds medlemmar

Vi på Energicentrum Gotland sträcker härmed ut en hand till Gotlands alla hembygdsföreningar och bygdegårdar. Vi är en del av Region Gotlands satsning på att nå öns uppsatta klimatmål. Vårt uppdrag är bland annat att bidra till att underlätta och öka gotlänningars möjligheter till att ställa om till ett effektivt och hållbart energisystem. Men vad betyder egentligen detta för den enskilda gotlänningen? Och hur kan vi på Energicentrum hjälpa till? Det vill vi ha ett samtal om – och vi vill därför gärna komma ut i socknarna och ses.

Kostnadsfri och oberoende energi- och klimatrådgivning till privatpersoner, föreningar och företag är en del av vårt grunduppdrag. Vi stöttar lokala projekt, exempelvis Austerlands Skags projekt i Östergarn. De håller på att starta en lokal så kallad ”energigemenskap” och producera energi ihop. Vi driver även egna projekt riktade mot den gotländska allmänheten - inom bland annat mobilitet och energieffektivisering.

Vi gör väldigt mycket mer än vad som får plats här… och därför vill vi väldigt gärna komma ut till er och berätta mer om vad vi sysslar med och hur vi kan stötta inom energifrågor ute i socknarna.
Finns det tillfällen under året när just er socken samlas, kanske i er bygdegård? Planerar ni för någon aktivitet/träff framöver? Då kommer vi mer än gärna ut till er.

Kontakta oss så bokar vi in något!

Mejla [email protected] eller ring projektledare Magnus Jennerholm 070-44 777 07

Vi har stora visioner och framtidsplaner på Energicentrum Gotland.
Vi vill också att varje gotlänning ska vara en del av energiomställningen. Men det ska vara på öbornas egna villkor, de stora energibolagen ska inte hålla i taktpinnen för vår omställning. Den vill vi själva kunna hålla. Vi ser ett samhälle med större självbestämmande och mer egenproduktion av el, där den enskilda medborgaren själv kan vara påverka sin energitillgång, och därmed sitt energipris.

Kika gärna in på vår webbplats! Energicentrum Gotland

Hos oss bor även ö-initiativet ”Gotland ställer om”, vi ska ju gå före resten av Sverige och vara klimatneutrala redan 2040:  Gotland ställer om – Energicentrum Gotland

Gotlands Hembygdsförbund

Skapad av: (2022-09-21 10:43:04) Kontakta föreningen