Slöjdskolan

Hembygdsföreningens möteslokal Slöjdskolan i Göteryd flyttades från Öckershult i Hinneryd till sin nuvarande plats 1889.  Vi kan i dag tacka Abela Lovisa Lind af Hageby, född Hammarberg, i Ryfors som både drev och bekostade stora delar av detta projekt.

Fram till 1925 var det undervisning i slöjd för såväl pojkar som flickor i denna skola. Samma år övertog folkskolan i Göteryds kyrkby lokalerna för sin småskola, men en av salarna behölls som slöjdsal. Undervisningen pågick till och med vårterminen 1953. På hösten 1953 invigdes centralskolan i Ryfors.

Under några år inrymdes det i ett rum en filial till biblioteket i Älmhult. Dåvarande Göteryds Sparbank hade också en filial i byggnaden. Försvaret använde därefter byggnaden som mobiliseringsförråd fram till 1980-talet. Den välkända namnskylten liksom hela byggnaden målades med röd plastfärg.

När det avtalet upphörde på 1980-talet köpte Göteryds Hembygdsförening den gamla skolan för 300 kr. Nu påbörjades ett stort arbete med att försöka återskapa byggnaden i ursprungsskicket. Den målades i grått med gröna knutar och fönster, som det var för 100 år sedan. Invändigt målades byggnaden också och blev dessutom försedd med isolering, tapeter och vattenburen centralvärme. Dessutom fick köket ny utrustning. Arne Magnusson, Knut Åberg, Stig Camitz och Sven Jönsson, alla från hembygdsföreningen lade ner ca 5 000 timmar för att få ordning på huset. Invigningen när allt stod klart var i augusti 1991.

Möblerna är från gamla bruksmässen i Delary, från nedlagda Konsum i Delary, från banken och en del som kantorn, slöjdläraren m.m. Salomon Hallstein tillverkat. Slöjdskolan är numera hembygdsföreningens klubbstuga, Slöjdskolan kan hyras av mindre sällskap max 35-40 personer. Här finns ett mindre nyrenoverat kök med enkel utrustning.

Kontakt: Eva Axelsson, tel, 072-1945313

Slöjdskolan 2023. Foto Douglas Thelin