Kultur och natur runt sjön Römningen

Runt sjön Römningen finns en cykelväg samt vid Göteryds kyrka en kulturstig "Germund Jonaes stig". För mer information se nedan.

Cykelvägen
Runt sjön finns en skyltad cykelled som är ca 14 km lång.  I Göteryds hembygdspark finns det en låda som innehåller kartor. Leden följer belagda vägar, förutom ett par sträckor med grus. Vägarna är inte särskilt kuperade varför leden är tämligen lättcyklad. Det finns flera skyltade platser att stanna till vid. I söder kan du vika av från cykelleden och enkelt nå badplatsen. I norr kommer du nära den långgrunda stranden där det också går att bada. Bäst av allt är att det finns skyltar längs med hela leden där du kan utvidga ditt vetande om natur och kulturhistoria.
Kulturstigen
Med start strax öster om Göteryds kyrka kan du gå en skyltad kulturstig(Germund Jonaes stig), och läsa om folk och händelser från förr, om bl.a. varför Klockare-gölet heter så och vad prästen Germund Jonaes gjorde. Stigen är ca 3 km lång och lätt att gå. Vanliga skor räcker gott, om det inte regnat mycket.

Gör en tidsresa från nutid och tillbaka till stenåldern Det är ett spännande område kring sjön Römningen. Vet du att det är Sveriges, Europas, ja kanske till och med världens tätaste område med hällkistor! I det här området har det funnits människor under lång tid och då finns det förstås många historier att berätta. I området runt sjön finns skyltar där du kan ta del av historiens vingslag.

Göteryds Hembygdsförening

Skapad av: (2015-05-16 18:33:30) Kontakta föreningen