Länk till länsstyrelsens motivering   Länk till länsstyrelsens inlägg
Många parkerar gräsklipparen för att låta marken blomstra. Göinge slåttersällskap som utbildar skåningar i ängskunskap och liehantering får fler kursdeltagare för varje år. Nu får föreningen Skånes Naturvårdspris, som länsstyrelsen delar ut.

Göinge slåttersällskap bildades 2014 för att ge ängar och blommande gräsmarker en starkare position i samhället.

Föreningen restaurerar gamla ängsmarker som krympte drastiskt när lantbruken moderniserades. Men siktet är också inställt på att skapa nya möjligheter för ängen.

– Den gamla kulturhistoriskt intressanta ängen har begränsade möjligheter idag. Men blomrika gräsmarker kan finnas överallt, säger ordföranden Sven Jensén.

Blommande gräsmarker kan få nya möjligheter i det moderna samhället, menar Sven Jensén i Göinge slåttersällskap. Han ifrågasätter idén att gräset på kyrkogårdar alltid ska vara kortklippt. Bild: Ulf Palm/TT

Med den breda allmänheten som målgrupp ordnar föreningen kurser i slåtter med lie och utbildningar om ängsmarkens betydelse för den biologiska mångfalden.

– I föreningen finns genuina kunskaper, säger Sven Jensén som själv disputerad ekolog.

Han är mycket glad för Skånes länsstyrelses Naturvårdspris som delas ut på den biologiska mångfaldens dag 22 maj.

– Vi har en väldigt öppen attityd och försöker vara folkbildande.

Eftersom det snabbt visade sig att intresset sträckte sig utanför nordöstra Skåne har föreningen nu aktiviteter över hela länet. Kursdeltagarna kan vara professionella parkarbetare likväl som koloniträdgårdsentusiaster, villaägare och barn i skolåldern.

Sven Jensén ser stor potential för moderna ängsmarker i städerna och han ifrågasätter slentrianmässig kortklippning av kommunala grönytor.

– På kyrkogårdar finns också mycket icke-brukad mark där ängen kan få en liten roll att spela.

Han uppmanar alla som har tillgång till mark, eller en blomlåda, att tänka i ängsbanor.

– Den enskilda villaägaren kan mycket väl avsätta en hörna för att få lite annorlunda vegetation och kanske slå med lie. Man kan låta gräsmattan utvecklas istället för att bli en biologisk öken.

Nya ängslika miljöer gynnar den biologiska mångfalden och pollinerande insekter.

– Tänk dig en hel tätort där några kvadratmeter i varje trädgård får vara ifred. Vilken fantastisk möjlighet för de pollinerande insekterna!

En välslipad lie är enligt Sven Jensén en nyckel till framgång. Men det krävs också förståelse för ängen.

Här ger han några råd för en blomstrande ängsmark:

• Tidigt på våren är det läge plocka bort grenar och kvistar, och kanske slå med lie.

• lie.

• Låt marken vila ifred fram till midsommar.

• När blommorna har kastat sina frön är det dags att slå. Låt gräset ligga kvar på marken tills fröerna lossnat. Mylla ner fröerna i jorden.

• Slå av gräset en gång på hösten om det behövs.

• Gödsla inte! Det gynnar gräset på bekostnad av blommorna.

Image

Landshövding Anneli Hulthén (till vänster) och miljödirektör Annelie Johansson (till höger) delar ut Skånes Naturvårdspris till Göinge Slåtterförenings representanter Helena Olsson och Sven Jensén (i mitten)Bild: Länsstyrelsen Skåne.

Elin Fjellman
Journalist Sydsvenskan