Gödestads Hembygdsförening

Årsmöte 2016

Årsmötet hölls den 15 mars i Gamla skolan med drygt 30 deltagare. Kvällen inleddes redan kl. 17.00 då det inbjöds att komma med böcker till nya bokhyllan i lokalen. De dryga 5 hyllmetrarna fylldes nästan upp med olika skönlitterära böcker. Mer om bokbytarhyllan under ”Gamla skolan i Gödestad”.
Det serverades korv med bröd under kvällen innan årsmötet tog vid. Kenneth Johansson ledde kvällens förhandlingar med Bertil Persson som sekreterare. Inga förändringar noterades vid valen, styrelsens årsberättelser godkändes och full ansvarsfrihet lämnades.
Kenneth föredrog under punkten verksamhet framöver flera större projekt som det arbetas med. Birgerveckan, byggnation, bokutgivning samt att få den gamla skolan till ett riktigt allaktivitetshus. Naima Nilsson, ansvarig för tidningsklipp, Sune Johansson och Torsten Persson, ansvariga för gräsklippning på gamla kyrkogården, Rolf Svensson, för sina många hantverksinsatser och familjen Andersson, Simmens, för gräsklippning vid Nils-Persgård, tackades med blommor för deras nedlagda arbete.
Efter kaffet var det dags för kvällens underhållning med Hans Vebeck och Claes-Håkan Olofsson, båda från Frillesås att presentera ”Rockmusikens historia”. En resa som startade med Sveriges första artist som spelade musik med rocksound, Charlie Norman från mitten av 1940-talet med hitlåten ”Boogie -Woogie. Resan fortsatte med Bill Haley & his comets och med låten ”Rock around the clock”. Sedan avlöste storheterna varandra, Elvis Presley, Tommy Steele, Pat Bone, Fats Domino, Chuck Berry, Little Gerhard, Rock Olga, bara för att nämna några. Avslutningsvis spelades The Hep Starts hyllningslåt till Elvis Presley ”When My Blue Moons Turns to Gold Again”. Därmed hade vi kommit in i popmusikens era i mitten av 1960-talet. Mellan låtarna berättade Hans och Claes-Håkan om alla möten med dom flesta av artisterna som spelades under kvällen. Dom kunde berätta en speciell historia om när Carl Mann med hitlåten ”Mona-Lisa” var i Sverige på en spelning. Hans och Claes-Håkan som hade träffat Carl Mann i USA ordnade efter många om och men till att han besökte restaurang Mona Lisa i Frillesås. I deras jukebox hade låten Mona-Lisa spelats ända sedan plattan släpptes.
Vi tackar de båda ”rocklegenderna” från Frillesås för en trevlig kväll!

Klicka på första bilden för att se bilderna i ett bildspel, klicka därefter på datorns högerpil för att komma till nästa bild.
Foto:Eva Lagerstedt