Hembygdsrörelsen i Halland uppmärksammar i år 100 år med demokrati! En utställning om "starka kvinnor" vandrar runt på biblioteken i Halland med början i Halmstad i maj månad. Se utställningen digitalt här.

1919 togs beslut i Sverige om allmän och lika rösträtt för män och kvinnor! 11 september 1921 fick kvinnorna i Halland för första gången rösta till riksdagens andrakammare. Läs om valet på Wikipedia.

I Varbergs Hembygdskrets (14 föreningar i Varbergs kommun) arbetar vi nu med att dokumentera kvinnor som på något sätt gjort insatser under 1800-1900-talet.

I Gödestad vill vi ha in berättelser om kvinnor som har gjort insatser av skilda slag. Insatserna kan ha betydelse på olika sätt och värderas inte! Det kan var värdefullt arbete i familjen, skolan, vården, politiken eller allmänt i bygden. Vi vädjar nu också till alla utflyttade från bygden som har minnen av dessa kvinnor.

Gödestads Hembygdsförening

Skapad av: Kenneth Johansson (2021-01-19 08:25:32) Kontakta föreningen