Monarkleden

Välkommen till Monarkleden!

Informationen om Monarkleden och dess anslutande turer uppdateras under sommaren. Av den anledningen kanske inte informationen är fullödig på alla sidor ännu.

Skicka gärna in synpunkter till vår Digitala brevlåda.

Monarkleden

Historisk cykelled från Varbergs centrum till Agnbäck i Kungsäter

2016 invigdes cykelleden som följer Birger Svenssons (Monark cykelfabriks grundare) fotspår. Leden och anslutande slingor finns presenterade här på Gödestads Hembygdsförenings hemsida med kartor dels i utskriftsformat, dels i Google Maps.

Beskrivning av turen

Längd: Varbergs centrum till Agnbäck i Kungsäter: 42 km
Svårighet: En del krävande backar. Asfaltsväg till knappt 1 km före Agnbäck. Inga cykelbanor efter Varbergs centrum. Passage över väg 153, stundtals hårt trafikerad.

Image

Öppna kartan i en PDF fil i länken nedan för att kunna klicka på de olika turerna

(Klicka i kartan för ny sida med detaljer och kartor).

Ladda ner GPX fil till cykeldator (Varbergs centrum till Agnbäck)

Varbergs Centrum

Från centrum i nordöstra delen går Monarkleden via Hagaskolan vidare på cykelbanan utmed Trädlyckevägen.

Image

Nr 1 Varbergs centrum  (utskrift PDF)

Hagaskolan-Träslöv

Monarkleden passerar Österleden mot Dagsås, svänger vänster mot Skultagården efter ca 1 km.

Image

Nr 2: Hagaskolan-Träslöv (Utskrift PDF)

Träslöv-Båtsberg

Snart framme vid Himleån där cykelslingan i Världsarvsbygd ansluter. Södra delen av Rolfstorpsturen ses även i kartan.  Monarkleden fortsätter norrut i Klastorp och så småningom Båtsberg och Grunnarp. Stanna gärna till och läs om Birger Svensson vid den plats han växte upp i slutet av 1800-talet.

Image

Nr 3 Träslöv-Båtsberg (Utskrift PDF)

Båtsberg till Stamnared

I Valinge, vid kyrkan,  ansluter både Himledalsturen och Rolfstorpsturen.

Image

Nr 5 Monarkleden Båtsberg-Stamnared (Utskrift PDF)

Stamnared till Grimmared

Mittemellan Stamnared och Grimmared ansluter Sällstorpsrundan.

Image

Nr 7 Stamnared-Grimmared  (Utskrift PDF)

Grimmared-Fävren

Lätt cykling mellan Grimmared och Fävren. Vid Stackenäs vid sjöns början ansluter leden som tar dig så småningom till Åkulla bokskogar och Kattegattsleden söderut

Image

Nr 8 Grimmared-Fävren (Utskrift PDF)

Fävren-Agnbäck

Kungsätersbygdens hemsida kan läsas om boende, mat, sevärdheter och aktiviteter. I Agnbäck och Gunnarsjö är starten från olika etapper av Kungsjölederna. I Kungsäter finns anslutning som tar dig först en bit norrut för att nå de olika alternativen till Kattegattsleden i Värö eller Frillesås.

Image

Nr 9  Fävren-Agnbäck .pdf (Utskrift PDF)

Gödestads Hembygdsförening

Skapad av: Kenneth Johansson (2019-09-27 18:09:49) Kontakta föreningen