Släktforskning

Gillberga–Lista Hembygdsförening,
en tillgång för dig som släktforskar i våra socknar.

Efter nybörjarförsöken i sökandet efter sina rötter vill man komplettera alla data med ytterligare kunskap. Hur levde våra kära anfäder och mödrar - med hus och hem och jord och skog och allt som hör livet till – och var stod stugan?  Man blir nyfiken och vill veta mer - forskningen vidgar sig!

Hembygdsföreningar är skattkistor att ösa ur när man i sin forskning hamnat i en trakt på landsbygden och vill ha lite mer ”kött på benen”. Här kommer nu lite tips och förhoppningsvis inspiration för dig som släktforskar i våra socknar.

Alltsedan starten av vår förening har vi jobbat med sådant, som kan passa en släktforskare. Vi skriver bygdebok, inventerar gamla grunder och samlar foton.

Vi svarar gärna så långt vi kan på frågor från boende, som köpt ett äldre hus och vill veta mer om vilka som bott där tidigare.

Bygdeberättelser  ( se även hemsidans direktval till Bygdeberättelser)

Artiklarna i våra böcker har lästs och uppskattats inte bara av människor som bor i trakten utan också av andra som är intresserade av vår historia och berättelserna om bygden. Genom att samla bygdens berättelser i bokform bevaras historien för kommande generationer.

Så t ex berättar vi i 2013 års upplaga om den stora sjösänkningen, som genomfördes under 1880-talet.Läs berättelsen om ”Drängen Larsson från Albro – mångmiljonären Louis Sands i Amerika” som blev en följetong i Bygdeberättelser 1995- 1998. Läs ” En ung änkas öde med död, kärlek och straff ” i Bygdeberättelser 1999.  Levnadsöden i rikt mått står att finna i våra böcker!

Alla våra böcker finns på Stadsbiblioteket i Eskilstuna.

Gamla grunder (se även hemsidans direktval till Torpgruppen)

Syftet med torpinventering är att dokumentera och kartlägga en viktig del av bygdens lokalhistoria, dels att erbjuda skogsbrukare underlag för att undvika skador på vårt gemensamma kulturarv. Hittills har drygt 150 torpgrunder inventerats, varav ett 70-tal i Gillberga och ca 90 i Lista.

En viktig källa vad gäller grunderna efter soldattorp, var materialet som Evert Wahlberg på ett tidigt stadium överlämnade till föreningen och som efterhand publicerats i vår bok. Under några år, 1995 -2002, skrev vi om de indelta soldaterna och torpen.

De registrerade grunderna har markerats på plats med skyltar. Soldattorpen har gula skyltar och övriga torpgrunder har markerats med röda skyltar. Värdefullt för släktforskare som gärna vill se var huset stått där släkten bodde.

Grunderna har markerats på en stor karta och insamlade uppgifter har samlats i pärmar, en för vardera socknen, och är lätt tillgängliga under löpande nummer med hänvisning till kartan.

Kartor och pärmar förvaras på Hembygdsmagasinet vid Sofieberg i Lista och är givetvis tillgängliga för medlemmar, släktforskare, lokalhistoriker och andra intresserade. Kontakta oss om du vill ta en titt!

Foton

Vi har samlat in en hel del foton från bygden. Bilder på folk och fä, arbete och fritid, helg och söcken, stort och smått.

Bilderna har varit till stor nytta under åren som gått både i böcker och utställningar och finns till en del nu också i Utforska platsen.

Utforska platsen (se även hemsidans direktval till Utforska platsen)

Du kan söka efter fotografier och dokument från Gillberga-Lista i Utforska platsen, Sveriges hembygdsförbunds bilddatabas. Massor av spännande information finns redan nu att ta del av och mer blir det hela tiden tack vare det stora skanningsarbete som pågår över hela landet. Gå gärna in och provsök!

Vårt bildarkiv förvaras på Stadsarkivet i Eskilstuna.

Gillberga-Lista Hembygdsförening

Skapad av: (2016-05-15 16:33:01) Kontakta föreningen
Ändrad av: Gillberga-Lista Hembygdsförening (2023-04-28 15:03:05) Kontakta föreningen