Luciafirande

Luciafirandet i Gåsinge-Dillnäs sker i samverkan mellan Svenska kyrkan och hembygdsföreningen. Det har sedan 1947 hållits i Gåsinge kyrka, med ett undantag, 1990, då det p.g.a. reparation av kyrkan förlades till församlingshemmet i Blacksta. I krönikan 2015/2016 finns lista med alla lucior under föreningens första 70 år. Under 2020 ställdes luciafirandet in p.g.a. pandemin.

Valet av Lucia inleds i oktober. Tanken är här att valet inte ska grunda sig på utseendet och man visar således inga foton på kandidaterna.

Fr.o.m. 1952 följer man det program, som utarbetades av kyrkoherde Gustaf Lundén. Den bärande tanken härvid är att Lucia hämtar sitt ljus och sin kraft från altaret och därifrån bär ut det till människorna. Som ett minne från en vacker högtidsstund i hembygdens kyrka får Lucia ett halssmycke.

Programmet följer följande ordning:

• Klockringning
  • Körsång
  • Psalm 103 v 1-3, Bereden väg för Herran
  • Elbelysningen släckes och Lucia (med otända ljus) går fram till altaret och knäböjer. Ljusen i hennes krona tänds med eld från altarljusen.
  • Prästen talar till Lucia och hon går därefter ut.
  • Ljuset tändes i kyrkan, körsång.
  • Kort predikan.
  • Psalm 421 v 1-5, När vintermörkret kring oss står, varunder kollekt upptages.
  • Lucia åtföljd av tärnor och stjärngossar går fram till altaret, luciasången.
  • Barnen läser verser, adventsljusen tänds, sång av barnen.
  • Smycket överlämnas till Lucia.
  • Fader vår och Välsignelsen.
  • Lucia med tärnor och stjärngossar vandrar ut.

Hembygdsföreningen svarar därefter för kaffeservering i Tingshuset.

Gåsinge Dillnäs Hembygdsförening

Skapad av: (2012-12-20 10:48:20) Kontakta föreningen
Ändrad av: Gåsinge Dillnäs Hembygdsförening (2021-10-21 07:55:08) Kontakta föreningen