Vår hembygdsförening bildades 1947 då vi fick Ullevi tillsammans med en del inventarier. Efter det har fler föremål mottagits. Vi har vagnar, redskap för jordbruk och matberedning, snickeriverktyg, kläder och skolinventarier. En inventarielista från 1966 upptar 234 föremål. I somras sopade och dammsög vi och gick igenom delar av vad vi har.

Nu vill vi visa dem i ett museum!

Vi har en idé om att börja i en mycket blygsam skala: Frigöra ytor genom att flytta undan sådant som inte är tänkt att visas eller sällan används. Ta fram information om föremålens användning och varifrån de kommer. På skyltar och tavlor berätta om dem och försörjning och liv i Gåsinge-Dillnäs.

Vill du vara med i en museigrupp och skapa detta?

Det finns uppgifter som att göra rent föremål och laga dörrar samt att leta information och göra skyltar.

Kontakta: Per Wedlin, tel 070-528 90 24, e-post [email protected] eller
Nick Kankaanpää, tel. 076-214 44 62, e-post: [email protected]

För att kontakta föreningen mejla: [email protected]

Finns i vår samling. Vad är detta?

Gåsinge Dillnäs Hembygdsförening

Skapad av: Gunilla Persson (2020-11-13 10:48:45) Kontakta föreningen