Hembygdsgården

Hembygdsgården i Gåsinge-Dillnäs är belägen i Ullevi by, avtagsväg västerut från väg 873 mellan Gnesta och Laxne. Dess egentliga namn är Sörgården i Ullevi och tillfördes föreningen genom donation av fröken Eva Andersson, Hammersta, samma år som föreningen bildades, 1947. På fastigheten fanns då bostadshus, ladugård och visthusbod. Bostadshuset består av kök, en liten kammare och ett större rum.

Under 1970-talet kompletterades byggnaderna med en samlingslokal, i dagligt tal kallad "logen" samt en smedja. Båda dessa har uppförts i det närmaste helt genom ideellt arbete och av timmer skänkt av Gåsinge och Dillnäs häradsallmänningar. "Logen" inrymmer en samlingssal och en köksdel och byggdes till under åren 1995-97 med wc och arkiv, även i detta fall av timmer skänkt från allmänningarna och till övervägande delen genom ideellt arbete. Tillbyggnaden stod klar för invigning den 9 aug 1997.

Köket i logen totalrenoverades under 2010 och är nu fullt utrustat med porslin för 80 personer, spis, kaffebryggare, kylskåp, frys och snabbdiskmaskin.

Här ligger Ullevi hembygdsgård: Krikvägen 2, Gnesta.

Om ni kommer söder ifrån: efter väg 873, ca 13 km norr om Gnesta. Sväng västerut vid de gula små skyltarna Ullevi och Täby. Följ asfaltsvägen och efter 1,5 km finns skylt Hembygdsgård som visar in till gården.

Om ni kommer norr ifrån: Kommer ni från Läggesta, åk då under motorvägen söderut mot Gnesta. Efter ca 1 mil svänger ni inne i Laxne till vänster mot Gnesta . Efter att ha kört ca 5,5 km, förbi bl.a. Heby slott och Hallsta gamla skola, sväng höger vid de gula små skyltarna mot Ullevi och Täby. Följ asfaltsvägen och efter 1,5 km finns skylt Hembygdsgård som visar in till gården.

Intresserad att hyra logen? Följ denna länk!

Ullevi loge

Ullevi gammelgård

Smedjan byggdes 1978-1979 och invigdes 23 september 1979.

Beskrivning: Ladugård Ullevi Fotograf: Gunilla Persson
Beskrivning: Visthusbod Ullevi Fotograf: Gunilla Persson

Gåsinge Dillnäs Hembygdsförening

Skapad av: (2012-11-27 09:11:23) Kontakta föreningen