Om oss

Föreningen bildades 1953 av kulturvänner i dåvarande Gäsene Kommun. Idag har föreningen drygt 190 medlemmar och har sin huvudsakliga verksamhet koncentrerad till Hägna Gammelgård i Od. Dessutom är föreningen delaktig i Gäsene Tingshus i Ljung där föreningen har inrättat museidelen (bottenvåningen), men som nu i praktiken sköts av Stiftelsen Gäsene Tingshus. Föreningen äger också Sandinsstugan vid Crea Diem Bokcafé i Ods Kyrkby.

Här avser vi fylla på med mera text  om föreningens tillkomst och verksamhet genom åren.

Dessutom skall skall vi fylla på med sidor som beskriver Hägna Gammelgård, dess historia, dess olika hus och Sandinsstugan.

Kontakta oss

 Gäsene Hembygds- och Fornminnesförening: c/o Agneta Johansson, Sibbared Östergården 3, 524 96 LJUNG.
 Hägna Gammelgård 1, 524 96 LJUNG
 Hägna 070 719 11 81, Tingshuset 070-5839594[email protected]