Välkommen till en byvandring i Kaspersbo. Guidar gör Ingvar Eriksson.

Torsdag 18 maj kl 15.

Byn Kaspersbo vid Garpenbergs norra gruvområde har mycket gamla anor. Här har bergsbruket dominerat och gör så än idag. Alldeles intill den moderna gruvan finns t.ex. lämningar efter Kaspersbo hytta, som av arkeologer daterats till 1300-talet. På grund av gruvans expansion finns inte längre några bostäder kvar i byn, men än finns spåren kvar. Vår guide visar oss var gårdarna låg och berättar om människor som bott här.

Samling utanför Bolidens grind på Kaspersbovägen, gamla infarten mot Garpenberg norra. Promenaden blir ca 1,5 km lång och tar ungefär 1,5 timme. Den som vill kan ta med sig egen fikakorg och fika innan eller efter. Ett bekvämt bänkbord finns vid Brännvinsmuren.

Ingen kostnad, men gärna frivillig grindslant på plats som stöd till föreningen (Swish eller kontant).

Garpenbergs Hembygdsförening

Skapad av: Anja Hedqvist (2023-05-03 11:11:53) Kontakta föreningen