Lördagen den 18 maj reste 35 förväntansfulla medlemmar från Gärdhems och Västra Tunhems hembygdsföreningar till Kinnekulle för att uppleva hur stenhuggarna arbetade från slutet av 1800-talet fram till mitten av 1900 och för att besöka ett antal hantverkare i Hantverksbyn.

Image

Väl framme vid stenhuggeriet var det dags att plocka fram den medhavda matsäcken för att avnjuta en fikastund alldeles vid Vänerns strand.

Industrialiseringen och den följande urbaniseringen gjorde att bostadsbyggandet satte fart och med det efterfrågan på sten för olika byggändamål. Stadsbränder hade visat på sårbarheten med träbebyggelse. De sedimenterade bergarterna i Kinnekulle utgjorde utmärkt råvara både för fasader och inredning som golv, trappor och fönsterbänkar. Att få se de gamla maskinerna i arbete med att hyvla och skära i sten var mäktigt. Samtidigt stämde det till eftertanke, 1 mm av de sedimenterade bergarterna representerade 1 000 år! Många bergarter producerades för flera hundra miljoner år sedan, när Kinnekulle befann sig på Sydpolen. Känn på den.

ImageHyvelstålet sitter fast medan stenmaterialet flyttar sig. Allt drivs av en elmotor via ett otal axlar, hjul och remmar.

ImageEtt alternativ till ramsågen är klinga. Genom att såga på olika håll i materialet kunde man få olika mönster att framträda, alplandskap var eftertraktat.

ImageRunda föremål som t ex mortlar bearbetas i en svarv.

ImageFör att få en riktigt högglansig yta fick man dels köra hyveln på låga "skär", kanske en halv millimeter istället för en. Sedan måste ytan poleras, idag med carborandum, kiselkarbid, och under kraftig vattenbegjutning.

ImageNära till råmaterial har ett antal konstnärer som valt att arbeta med kalkstenen som material. Ett alternativ till att hämta material från stenhuggeriet var att gå till Vänerns strand och hämta en sten. Arbetet på en och samma sten kunde pågå mer än en säsong innan den blev klar.

Efter stenhuggeriet blev det färd till Kinnekullegården för att avnjuta en fantastisk lunchbuffé med soppa, val bland huvudrätter och desert. Den bedårande utsikten bidrog till att måltiden drog ut på tiden.

Hantverksbyn låg inte långt från restaurangen och där kunde vi beskåda en mångfald av tekniker och material. Sedan föll det sig så att ett lokalt mopedrally valt att ha Hantverksbyn som mål vilket också uppskattades av en och annan besökare.

ImageI Hantverksbyn finns många olika hantverk representerade i vad som tidigare var arbetarbostäder. Varje hus rymde åtta lägenheter på vardera rum och kök. Där bodde en familj på kanske tio personer samt i vissa fall någon inneboende.

Gärdhems Hembygdsförening

Skapad av: Alvar Löfskog (2019-05-19 18:51:46) Kontakta föreningen