Välkommen till Gärdhems Hembygdsförening!

Det var i samband med en avskedsfest för ledamöter och kommunanställda i Gärdhems kommun – som från den 1 januari 1952 tillsammans med Väne-Åsaka och Norra Björke bildade Södra Väne kommun – som komminister Arthur Hesslefors kom med förslaget att bilda en hembygdsförening. Syftet var att tillvarata bygdens intressen när Gärdhem upphörde att vara egen kommun. På en lista anmälde sig 78 intresserade. Den första sammankomsten ägde rum den 11december 1952 och det var då som hembygdsföreningen egentligen bildades och man valde en interimsstyrelse. Vid ett möte i juni 1953 valdes Arthur Hesslefors till föreningens förste ordförande.

Föreningen har under åren aktivt verkat för sitt syfte att värna och bevara hembygdens miljö och kulturarv. Vi menar att detta stärker individens identitet och välbefinnande i en alltmer internationell värld.

Sin hemvist har föreningen i hembygdsgården, före detta Skinnmo skola i Velanda. Under 2011 förvärvade föreningen Björkås och kunde därigenom bevara en unik arbets- och boendemiljö samtidigt som vi säkrar fortsatt tillträde för Hantverksdagen, vårt största event. Som komplement har vi byggt en Kaffestuga som inrymmer ett fint kök och två toaletter varav en är handikappanpassad. Under 2013 köpte föreningen ännu en fastighet, Almhult, där vi har kunnat samla och förvara de större föremål som tidigare var förvarade hos olika medlemmar i bygden.

Föreningens senaste tillskott är vår kultur-och naturstig som börjar vid Björkås. Utefter den ca 7 km långa vandringen finns ca 35 skyltar som på fyra olika språk berättar om de fornlämningar och rara växter som vandraren passerar.

Föreningen har c:a 200 medlemmar. Vi sätter stort värde på den sociala samvaron och vår trivselgrupp ser till att inget fattas vid våra sammankomster.

Välkommen du också!

Styrelse