Kära medlemmar i Sockenstugans vänner!

Det har som ni vet varit ett märkligt år. Styrelsen hade ju kallat till och såg förväntansfullt fram mot vårt traditionella årsmöte som skulle ha hållits den 15 mars. Då kom Covid 19.   Och till följd av pandemin en akut rekommendation från centrala Hembygdsförbundet att all verksamhet i hembygdsföreningarna måtte ställas in med omedelbar verkan!

Det blev alltså inget årsmöte. Ingen vårutflykt. Inget högtidligt firande av Sveriges Nationaldag den 6 juni. Ingen höstexkursion. Ingen författarafton med Kjell Eriksson. Och ingen mysig Julmarknad med konsert i Funbo kyrka.

Nu är vi i alla fall inne i december och kan eventuellt befinna oss på en platå i smittspridningen. Men påbjudna regler för socialt umgänge under de kommande helgerna är rigorösa.

Ingenting är sig alltså likt. Finns det då inga positiva nyheter att förmedla? Jo. Sockenstugan är nu färdigrenoverad och beräknas stå där den står - tryggt nedsjunken i den uppländska leran - i åtminstone ännu ett sekel!

Och att vi alla har nödgats ta timeout betyder inte att vi har gett upp. Så fort pandemin förklingat kommer styrelsen att ånyo kalla till årsmöte. Det blir precis samma program, bara nytt datum!

När detta skrives ligger ingen snö på åkrarna utmed den gamla Långhundraleden. Ska vi inte ens få en vit jul? Vi får njuta av Anders Dambergs stämningsfulla bild så länge. Den bleka vintersolen som letar sig fram genom grenverket får symbolisera det hopp vi vill känna inför nästa år - 2021.

Med dessa ord vill vi i styrelsen för Hembygdsföreningen Sockenstugans vänner i Funbo önska alla våra avhållna medlemmar en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År!

Stig Gröning

Sockenstugans Vänner i Funbo