Om föreningen

Frötuna Hembygdsförening St Olofs gille bildades 1987, föreningen har ca 100 medlemmar.

Frötuna är en del av Norrtälje kommun och sträcker sig från Nodsta i väster till Rådmansö i öster, gränsar till Norrtälje stad och Norrtälje-viken i norr och till Länna i söder.

Frötuna kyrka från 1100-talet och församlingshemmet, Frötuna-gården, är naturliga samlingsplatser för Frötuna-borna. 150 m väster om kyrkan ligger Sjöstugan, en gammal fattigstuga från 1690-talet, vackert belägen vid Frötuna kyrksjö.

Stugan har renoverats och är under sommarhalvåret en populär och lättillgänglig mötesplats, där vi anordnar utställningar, berättaraftnar och hembygdsdagar. Man parkerar vid Frötuna-gården och vandrar gångvägen fram till stugan. Sjöstugans tomt har en mängd gamla kulturväxter som är noggrant dokumenterade.

I Frötuna finns några mycket intressanta fornlämningar. Utefter väg 276 mot Penningby, endast några km från Norrtälje, finns en fornborg. Tag höger vid skylt ”Fornborg” och följ en slingrande väg utmed Kyrksjön .

Ytterligare någon km längre söderut efter väg 276 finner Du avtagsvägen mot Sika, där den unika hällristningen SIKA-hällen finns.

En ”nygammal” sevärdhet är den gamla Stenbron vid Angskär, lätt att hitta mellan E18 och Angskärs-vägen.

Samtliga bilder fotograferade av Thomas Hagström.

Sankt Olofs Gille - Frötuna Hembygdsförening

Skapad av: (2013-03-18 20:57:44) Kontakta föreningen
Ändrad av: Sankt Olofs Gille - Frötuna Hembygdsförening (2020-03-24 20:09:13) Kontakta föreningen