Sjömossen

Detta är en del av en betydligt större mosse som fanns i slutet av 1800-talet.Mossen blev utdikad i samband med utvinning av torv och det är idag bara en spillra kvar av den ursprungliga mossen.Det som är karatäriskt för en mosse är att den bara får vatten och näring från nederbörden, är extremt näringsfattig och att den artfattiga floran växer på tuvor av vitmossa. Mossen växer på höjden eftersom vitmossan hela tiden växer till.Med tiden bildas torv under syrefattiga förhållanden av gammal vitmossa och andra växtdelar. Den högsta delen av en mosse kallas mosseplanet, där man finner de växter som är karatäristiska  för en mosse, De arter man kan finna i Sjömossen är förutom vitmossan är rundsileshår ( en av Sveriges få köttätande växter), ängsull, hjortron, dystarr, odon, skvattram, rosling och tranbär. För ett par hundra år sedan utgjorde c:a 30% av Sveriges landareal av olika typer av våtmarker, idag är det mindre en tredjedel som är opåverkade av exploatering. I Skåne är över 90% av de ursprungliga våtmarkerna borta.Text enligt informationstavla vid Sjömossen.
Fotograf

Ingrid Bergquist

Frosta Härads Hembygdsförening

Skapad av: Frosta Härads Hembygdsförening (2013-11-17 17:28:24) Kontakta föreningen