Gyltas grotta

Gyltas grotta är en vackert formad grotta med naturskönt läge i en lodrät granitklippvägg sydost om Frufällans tätort. Att grottan och platsen är sägenomspunnen förhöjer intresset vid ett besök. Här kan besökaren låta fantasin flöda.

Grottans ingång är ca 6 meter bred och 1,8 meter hög samt 7 meter djup, avsmalnande inåt och sluttande nedåt.

I sägnerna kring Gyltas grotta finns en mindre grotta på västra sidan av Öresjö inte långt från stranden. Även denna grotta benämns Gyltas grotta. I boken "Fristad Gammalt och Nytt" skriver författaren Gunhild Kjellgren: Vilken är den rätta Gyltas grotta, frågas ofta av dem, som läst Bjurstens romantiska historia om "Riddar herr Peder och Stolts Katarina" Ingendera - kan svaras - eller båda. Samma namn bär de båda i folkets mun, men om de har något att göra med Påtorpssläkten Gylta är tvivelaktigt. I gamla tider var det gott om vildsvin. Tänk om namnet kanske anger, att gyltorna plägade hålla till där!"

Hur som, grottan är väl värd ett besök.

Fristads Hembygdsförening

Skapad av: Fristads Hembygdsförening (2014-06-22 01:12:12) Kontakta föreningen