Våra dagresor

I Fristad Hembygdsförenings årsprogram kan du ibland hitta en programpunkt som ger dig möjlighet att följa med på en resa. Föreningen arrangerar ibland kortare turer till något sevärt runt omkring Borås, men också heldagsresor som tar oss lite längre bort.

I programmet står det vart Du skall vända dig om Du är intresserad av att åka med. Platserna är begränsade så först till kvarn gäller.

Här kan du läsa om föreningens heldagsresor.
När åkte vi och vart?  Vad såg vi? För dig som vill friska upp minnet, men också tips för dig som planerar en resa på egen hand.

2023
Ingen resa.

2022

2021
Resan inställd på grund av Corona-pandemin.

2020

2019
Lördagen den 17 augusti var det dags för den årliga resan, som samlade 50 personer. Vi drack vårt kaffe hos Gudhems hembygdsförening och Lars-Erik Kullenwall berättade om föreningen, som jämte Fristad har flest medlemmar i Västergötland.
Björn Lippold tog sedan emot oss på regementsmuséet i Axvall. Efter lunch på Flämslätt fick vi fin guidning på Kata gård i Varnhem. Vi besökte sedan klosterkyrkan och drack eftermiddagskaffe på Café Doppingen vid Hornborgasjön. Resan var mycket uppskattad.

2018
Lördagen den 18 augusti företogs årets resa som i år gick till Änglagårdsmark med Lennart Wasling som guide. Vårt kaffe drack vi i Stora Stegerhult. Vi fick även höra historien om Gerda Stombergs liv, hennes donation av gården till socknen och hur man renoverat den förfallna stugan till nuvarande skick.
Resan gick vidare till Årås. Där berättade Lennart Wasling om hur man renoverat kvarnen och andra hus och inrättat vandrarhem där. Nu är det slottsbyggnadens tur och där återstår mycket att göra.
Därefter åt vi lunch på Mullsjö folkhögskola. Resan gick vidare till Habo hembygdspark, där kommunalrådet i Habo berättade om bygden och byggnaderna visades. Kl. 16:00 fick vi en förnämlig guidning av Habo kyrka. Därefter var det hemfärd. 53 personer deltog i resan.

2017
Lördagen den 19 augusti företogs årets resa, som i år gick mot nordöst till området vid Göta kanal. Vårt kaffe drack vi i Kopparebolet i Lugnås. Resan gick vidare till Norrkvarn, en restaurerad kvarn vid kanalen. Där fick vi en intressant guidning om Göta kanal och dess historia, och därefter åt vi lunch där.
Resan gick vidare till Hamnmagasinet i Lyrestad, där representanter från Lyrestads Hembygdsförening visade de omfattande samlingarna och serverade kaffe och smörgåsar. Vi kunde också besöka ”Mercedesladan”, ett bilmuseum. Efter ett kort besök i Sjötorp åkte vi hemåt. 45 personer deltog i resan.

2016
Lördagen 20 augusti åkte ett 40-tal personer mot Suntak där vi besökte Storegården för förmiddagskaffe. Vi besökte Suntaks gamla kyrka som daterats till 1100-talets första hälft. Eftersom kyrkan inte revs då en ny kyrka byggdes på orten kunde vi se hur influenser från både England, Frankrike och Konstantinopel påverkat dekorationer av byggnaden.

Vi fortsatte till Tidaholm och Vulcanön där vi på muséet fick en inblick i hur ett brukssamhälle växt fram under industrialismen med tändsticksfabrik, järnverk, snickeri och vagns- och bilindustri. Tidaholms hembygdsförening  har lagt ner ett otal timmar på att renovera vagnar, bussar, lastbilar och brandbilar som vi fick titta på.  Vi åt lunch på Hellidens slott som idag är folkhögskola.

Daretorpbygdens intresseförening, som 2015 fick Västergötlands Hembygdsförbunds utmärkelse som Årets hembygdsförening, ligger på Hökensås och där fick vi bl a lyssna och titta på föremål som samlats in till ett skogsmuseum. Eftermiddagsfika och kaffe intogs efter att flera av deltagarna hittat fynd i föreningens loppis.

2015
Lördagen 15 augusti gick årets resa till Göta älv-dalen. Vårt medhavda kaffe drack vi hos Skeppslanda Hembygdsförening vars hembygdsgård ligger vid Wadbacka och Grönköp, föregångare till Lödöse. Resan gick sedan till Repslagarmuséet i Älvängen, där vi fick se hur repslagning går till. Lunchen åt vi på Ljungskiles folkhögskola där vi hade en vidunderlig utsikt över fjorden nedanför.

Lödöse museum var nästa stopp och så vidare mot Café Brobacken för kaffe och smörgås. Vi stannade till vid ett gammalt sågverk som Hedareds byalag restaurerat. Vi var totalt 42 personer med på årets resa.

2014
Lördagen 16 augusti åkte en fullsatt buss västerut till trakterna runt Hunneberg. Vi drack förmiddagskaffet hos Västra Tunhems Hembygdsförening nedanför Hunneberg.

Resan tog oss vidare till Kanalmuséet och slussarna i Trollhättan. Lunch åts på restaurangen Spiskupan, Bergagården på Hunneberg där det också fanns tillfälle att se Kungajaktsmuséet. Vidare tog vi oss mot Skaraborgs flygflottilj på Såtenäs och vi guidades runt på flygmuséet. Därefter visade Tunhems Hembygdsförening Silvii skola från 1700-talet. Vi avslutade dagen med kaffe och smörgåsar på Magnolia i Nossebro.

2013
Historisk resa i Västergötland. Vi reste till Leksberg-Ullervads hembygdsgård söder om Mariestad. I Karlsborg blev vi guidade runt med bussen och vi åt lunch i matsalen Kastanjen. Efter ett besök på Forsvik fortsatte vi till Askeberga, där en av Sveriges största skeppsättningar finns. I Odensåker besökte vi hembygdsföreningen och fick bl a se deras klädsamling, en samling där man kan hyra kläder till t ex teaterföreställningar eller maskerad. I Odensåker åt vi vår kvällssmörgås och drack kvällskaffe för att sedan resa hemåt.

2012
Årets resa den 18 augusti tog oss till Halmstad med omnejd. Vi besökte Harplinge Hembygdsförening som visade sina samlingar och sitt väl organiserade arkiv. Vi besökte Garnisonsmuséet i Halmstad och Vapnö gård med en kreatursbesättning på 1200 kor. Lunch serverades på Vapnö slott. Eftermiddagen ägnades åt en vandring i Halmstad och avslutades med kaffe och smörgås på Särdals kvarn.

2011
Med Nitta busstrafik och Patrik vid ratten tog vi en långtur till Vadstena i Östergötland. På vägen dit besökte vi Östgöta-Dals hembygdsförening i Borghamn.  Vi träffade styrelsemedlemmar som berättade om sin verksamhet och vi fick se samlingar av bl a stenhuggeri och skomakeri. En lägenhet på övervåningen var inredd med äldre föremål och vi var flera som fastnade för det äldre kylskåpet.

I Örberga kyrka blev vi guidade av Viola som berättade om kyrkan och i tiondehuset fick vi se en av Sveriges äldsta kristna kalkstenshällsgrav från 1000-talet.

I Vadstena besökte vi både klosterkyrkan och klostermuséet och blev guidade av både vår ordf. Ann-Britt Boman och personal på muséet. Vi avslutade med att titta på en kort film.

Vårt kvällskaffe intog vi i Ödeshögs hembygdsförenings lokaler där de aktiva styrelsemedlemmarna berättade om sin verksamhet med att bedriva vandrarhem och med att sköta sina 17 stugor. Efter en heldag med en regntung start avslutade vi med sol och blå himmel.

2010
Årets resa tog oss till Nässjö, där vi drack och förtärde det vi packat ner i vår kaffekorg. Vi fortsätte till Eksjö, där en stadsvandring genomfördes med bl a hemvärnets musikkår som överraskade oss under promenaden. Besök gjordes på Eksjö museum där bl a utställningen om Albert Engström imponerade. Göran Modig, tidigare guide i Eksjö tog oss vidare ut till Eksjö Garnison och Ränneslätt. Barkeryds hembygsförening ståtade med en intressant historia om bygdesonen som emigrerade västerut, en spännande berättelse. Vi blev bjudna på kaffe och ostkaka.

2009
15 augusti 2009 resa västerut. Besök hos Björketorps sockens hembygdsförening i Rävlanda, Mölndals kvarnby med industri och lantbruksmuseum, Mölndals museum med utställningar, lunch på Hills golfklubbs restaurang, Eskilsby med Peter Korns trädgård, Hyssna gamla kyrka samt slutligen Melltorps kvarn. 48 personer var med på resan.

2008
16 augusti 2008 Marks kommun. Rydboholms fabriker, Seglora kyrka, bygdegård och museum, Ännagården - Kinna Hembygdsförening, Doktorinnan i Prekebo, Mariebergsparken, Rydals museum med utställningen "Mannen som talar med hästar, lunch på Två Skyttlar och kvällsfika på Grindsmossens café.

2007
18 aug 2007 Dalsland. Frändefors, Bolstads gamla prästgård, Dals Rostock, jättegrytorna i Steneby, Falkholts gästgiveri, Gammelgården och Halmens hus i Bengtsfors, Skålleruds kyrka.

2006
19 aug 2006 Öckerö och öarna runtomkring.

2005
20 aug 2005 Kind. Gamla prästgården Byagärde i Sjötofta. bonadsmålningarna i Klockaregården i Håcksvik, dockhuset, Kalvsjögården, Överlida museum. Ulfsheds kaffestuga, Mossebo kyrka.

2004
20 aug 2004 Jönköpingstrakten. Bottnaryds kyrka, hembygdsgården i Bankeryd, guidning i Jönköping och Huskvarna, Tokeryds herrgård, Åsens by.

2003
16 aug 2003 Mariestadstrakten. Sjön Östen, Askeberga domaring och rundvandring i den gamla delen av Mariestad.

2002
17 aug 2002 Bohuslän. Ödsmåls hembygdsförening, Gustafsbergs gamla badort i Uddevalla, Åstorps herrgård i Munkedal, Bohusläns museum, skalbankarna i Kuröd, Skräcklands kaffestuga i Vänersborg.

2001
18 aug 2001 Kungälv med omnejd. Guddehjelms hembygdsgård, Solberga golfrestaurang.

2000
19 aug 2000 Gustaf Dahlén-muséet och bondasutställningen i Stenstorp, Skara.

1999
14 aug 1999 Kålland. Väderkvarnarna i Örslösa, Skalunda hög, S:tGertruds kapell, Traneberg, Ekebo, Spikens fiskeläge, Stola herrgård, gamla Lindköping.

1998
15 aug 1998 Resa längs Viskan söderut. Horreds Hembygdsförning, stenmangeln, Väröbacka, Åkarbergs trädgård, Väröbackas gästgiveri, Ringhals kärnkraftverk, Äskhults gamla by, Hyssna gamla kyrka.

1997
16 aug 1997 Resa till Trestadsområdet, Prästalunden i Starrkärr, Carlmarks repslagerimuseum i Älvängen, Trollhätte kraftverk, Strömberg och Berggården på Hunneberg.

1996
17 aug 1996 Resa i sydöst in i Småland. Byarums Hembygdsgård, Nylanda kloster, Skillingaryds läger, Kyrkstallar i Åker, Tölltorps industrimuseum, prästgården i Byagärde.

1995
19 aug 1995 Resa mot norr. Huttla kvarn, Kinnekullegården, Falkängen, Resville kvarn.

1994
20 aug 1994 Resa i västerled, Göteborg, Nya Älvsborg, Klippans naturreservat, Haga, Kronhuset och Eriksberg, guidning gamla riksväg 40.

1993
21 aug 1993 Resa i Österled. Vinsarp, Habo kyrka, Tidaholm, Mullsjö folkhögskola.

1992
22 aug 1992 Nossans dalgång, Väne härad, Främmestads Hembygdsgård, Sparlösastenen.

1991
17 aug 1991 Karlsborg med omgivningar.

1990
18 aug 1990 Kind, glasmuseum, Klevs gästgivargård.

1989
19 aug 1989 Mark,Rydals museum, Seatons kulle.

1987
20 aug 1987 Göta-Älvdalen, Gamla Lödöse.