Historiken över samtliga fastigheter i Frinnaryd och Sunhult är klar. Det är Hans-Åke Björklund som har utfört detta omfattande registreringsarbete. Vi gratulerar till den nu avslutade inventeringen. Här följer en summering av arbetet:

Vid styrelsemötet med Frinnaryds Hembygdsförening i januari 2018 togs beslutet att genomföra en historik för samtliga fastigheter i de båda tätorterna Frinnaryd och Sunhultsbrunn.
En arbetsgrupp utsågs för Sunhultsbrunn bestående av George Sunbring, Rune och Tobias Andersson samt Hans-Åke Björklund som sekreterare.
Arbetsgruppen för Frinnaryd har bestått av Fredrik Starkenberg, Margareta Gustavsson, Bo Gustafsson samt Hans-Åke Björklund som sekreterare. Materialet har också delgetts Henry Sjöstrand som är uppväxt i Frinnaryd.
Som utgångspunkt har använts uppgifterna i husförhörslängderna samt församlingsböckerna. Detta har kompletterats med uppgifter dels från Gods o Gårdar och Sveriges Bebyggelse och dels från CD skivorna Sveriges Befolkning 1970, 1980 och 1990 samt från Sveriges Dödbok.
Deltagarna i arbetsgrupperna har försökt minnas tillbaka och tillsammans har man funnit många personer, i vissa fall åtskilliga sidor på en enda fastighet. Däremot kan det finnas namn som man helt glömt bort och därför är det vissa fördelar att det färdiga materialet ligger i några datorer och därför lätt kan korrigeras eller kompletteras.
Nu är båda samhällena färdigställda och det blev totalt 126 fastigheter i Frinnaryd och nästan lika många i Sunhultsbrunn, nämligen 122 fastigheter. I dessa antal ingår också några fastigheter som är rivna eller nedbrunna.
Vem som helst kan passa på att kontakta Hans-Åke Björklund eller Staffan Hellgren om du skulle vilja veta mer om en specifik fastighet i något av de båda samhällena. Kontaktuppgifterna  finns här: [email protected] och [email protected]

Här följer nu, som ett representativt  exempel ur materialet,  en länk till fastigheten Strömslund, Åbrovägen 7 i Frinnaryd, som ingår i inventeringen:

Strömslund 2, V 14.pdf

Frinnaryds Hembygdsförening

Skapad av: Frinnaryds Hembygdsförening (2021-03-07 21:12:28) Kontakta föreningen
Ändrad av: Frinnaryds Hembygdsförening (2021-03-09 08:44:08) Kontakta föreningen