Ett 15-tal deltagare ifrån Frinnaryds Hembygdsförening deltog i lördagens torpvandring. Starten skedde i Vallstorp söder om Sunhult, där Hans-Åke Björklund kunde berätta om Vallstorps innevånare under gången tid. Därefter begav man sig norrut och såg var det äldsta missionshuset låg under åren 1872 – 1898 innan det flyttades till Sunhultsbrunn. I den södra delen av Vallstorpsbyn, men på Marbäckssidan, ligger grunden kvar efter Betaniakapellet som fanns här under åren 1896 – 1960, varefter det byggdes ett nytt Betania mitt inne i Sunhultsbrunns samhälle.

Deltagarna förflyttade sig därefter till Södra Sunhult, där först resterna efter backstugan Torastugan besågs, innan man vandrade vidare mot byn och såg resterna efter backstugan Sundsholm. Så var det dags att köra någon kilometer söderut till backstugan Åsen under Sjöafall, den försvann i slutet av 1800-talet. Förflyttning skedde därefter till backstugan söder om Kornås, där finns inga spår kvar, eftersom stugan brann ner redan 1869. Däremot besågs en stensatt källa i skogen där stugans innevånare hämtade sitt vatten. Så var det dags för kaffekorgen som denna dag intogs inne i värmen i Allianskyrkan, innan torpvandringen avslutades vid torpet Hagalund väster om samhället. Det var bebott permanent till 1939 och periodvis ända fram till 1945 innan stugan flyttades till Hullaryd.

Torpvandrare vid Åsen 16 maj
Hans-Åke vid Vallstorp
Vid Kornåsstugans stensatta vattenkälla

Frinnaryds Hembygdsförening