Om oss

Fors Hembygdsförening bildades den 2 januari 1938 och arbetar för att samla och sprida kunskap om Forsbygden och dess historia. Vi har sedan starten samarbetat med Heimbygda Hembygdsförbund för Jämtlands län.

ImageHembygdsgården har ett centralt läge mellan Fors kyrka och Järåskolan. Just närheten till skolan innebär en nära kontakt med lärare och elever, som genom besök på hembygdsgården kan ta del av hur tidigare generationer levat och verkat. Hembygdsföreningen är till för att skapa gemenskap och samhörighet mellan förr, nu och framtid, mellan alla som bor här och som kommer på besök.

I vår löpande verksamhet hjälps vi åt att sköta om och visa våra 17 hus samt våra utställningar och samlingar. Vi ger kulturupplevelser och gemenskap på Hembygdsgården. För att kunna fortsätta och samtidigt förbättra verksamheten behöver vi bli fler!

Vi håller för nuvarande på att digitalisera vårt kartotek över allt som finns på hembygdsgården. Över 3000 st föremål fotas och läggs in i ett dataprogram tillsammans med information från gamla liggare och kort. Allt ska så småningom finnas tillgängligt på hembygdsgården.

Under året anordnar vi i ett antal kulturevenemang. Det är allt från midsommar- och nationaldagsfirande, musikkvällar, sommarcafé och dans till guidningar i våra muséer och utställningar.

Kontakta oss om du vill vara med och hjälpa till!

 c/0 Ulla Jönsson Lötan Pelles väg 115 84493 Bispgården
 Skolvägen 4 BISPGÅRDEN