Runstenar på bild

Runstenar inom Ekerö kommun

Alla bilder är tagna av Inga-Lill och Leif Eriksson där inte annat angivits.

Karta över runstenar

ADELSÖ

U11 Hovgården  "Tyd du runorna! Rätt lät rista dem Tolir åt konungen. Toril och Gylla läto rista båda makarna efter sig till en minnesvård... Håkon bjöd rista."

MUNSÖ

U13 Husby   Fragment på toppen av Björn Järnsidas grav. "Toröt de... ande och Guds"

U14 Österås Munkudden  "Toke och Torgård de läto ...efter Forkunn som sin"

EKERÖ

U15 Ingeborgskorset. Ekerö kyrka "Ingeborg, Ermunds dotter, vilar här"

U17 Skytteholm "Trotte och Åse resa sten efter Ögder,...Gud hjälpe hans anda."

U18 Stavsund "...och...reste sten efter...sin gode frände i Vik."

U19 Älby "Frösten reste denna sten efter Hadske, sin fader."

FÄRINGSÖ

U20 Färentuna k:a  "sin make"

U21 Färentuna k:a "...och...rik, sin fader."

U22 Kurbacken Kungsberga ""Ulv och Vinkel och Syrkel de...denna sten efter...sin fader. Gud hjälpe anden."

U23 Hilleshögs kyrka
"Sven lät resa stenarna efter...sin fader, Öpir ristade."

U25 Hilleshögs kyrka "Holmfrid lät resa denna sten efter Håur? sin make. Gud hjälpe hans ande."

U26 och U27 Hilleshögs kyrka. Kors och djurbild.

U29 Hillersjö gård. Runhäll. Gerlögsristningen. (den längsta runristningen i Uppland) "Tyd! Germund fick till hustru Gerlög som ungmö. Sedan fingo de en son, innan han (Germund) drunknade. Och sonen dog sedan. Därpå fick hon Gudrik till man. Han ... denna ... Sedan fingo de barn. Men en flicka levde kvar, hon hette Inga. Henne fick Ragnfast i Snottsta till hustru. Därpå dog han och sonen sedan. Och modern kom till arv efter sin son. Sedan fick hon Erik till man. Därpå dog hon. Då kom Gerlög till arv efter Inga sin dotter. Torbjörn skald ristade runorna."

U30 Kvarsta. Hilleshög. "Stenulv lät resa denna sten efter Sigfast sin fader och Holmgärd efter sin make. Gud hjälpe hans själ."

U31 Väntholmen. Hilleshögs sn. "Stenfast sten... efter Björn sin broder"

U32 Stockby. Sånga sn. "Ofeg och Krok och Sten och Helge och Inga läto resa denna sten efter Sven sin fader och efter Botne sin broder. Gud hjälpe deras ande."

U34 Sundby. Sånga sn. "Sven och Halvdan och Tora läto resa sten efter Viking, sin fader, och efter Tägn sin broder. Gud hjälpe deras ande."

U35 Svartsjö, Sånga sn. "Adils och Ösel och Olov de läto resa denna sten efter Vigisl sin fader Ärnfrids make."

U36 Svartsjö djurgård. Sånga sn. "Ingemod lät resa stenarna och göra bro efter Karl sin man. Öpir ristade."

U37 och U38. Galgbacken Sånga sn.

U37 Galgbacken "Otrygg och Bonde och Alvrik reste denna sten efter Kåre sin fader och Gunnes efter sin man. Gud hjälpe hans ande. Torbjörn högg runorna."

U38 Galgbacken  "Likvid och Knut...läto resa stenen efter ... sin...Gerlögs man, Gud hjälpe hans själ."

U40 Söderberga Skå sn. "Åsbjörn...Gunnälv läta efter Åsulv sin fader."

U41 Kumla. Skå sn. Berghäll. "Forkunn och Fulluge läto risra runorna efter Illuge sin fader, Krist hjälpe. Ärenfast ristade."

U42 Troxhammar Skå sn. "Kjulak lät rista stenen efter Kvig , sin gode son."

U43 Törnby skå sn. "Ofeg och Sigmar och Fröbjörn de reste efter Jörudd sin fader Gunnes man. Ärnfast högg dessa runor."

U44 Törnby Skå sn. "Östen och Frösten reste stenen efter Este sin fader."

U45 Törnby Skå sn. "Saxe lät hugga stenen och göra bro efter...sin moder."

LOVÖ

U46 Lovö kyrka. "Holmger och...reste sten...efter moder..."

U47 Lovö kyrka. "Torgils och Sihnjut de reste stenen efter Vig, sin fader."

U48 Lovö kyrka. "Illuge lät resa efter Stingfast sin son...fast efter sin broder."

U49 Lovö kyrka.

U50 Lovö kyrka.

U52 Edeby Lovö sn. Berghäll. "Åfrid lät efter Svarthövde och efter Igulfast, sina söner och efter Åsgöt."

Praktiska tips

Att besöka runstenar på jordbruksmark går lättast vid torr väderlek eller frusen mark. Några runstenar kan till följd av sitt läge på åkrar överhuvud inte besökas under odlingssäsong. För de runristningar som finns på tomtmark, är det viktigt att respektera de boendes synpunkter och önskemål.

Fornlämningar är skyddade enligt lag.

Karta över runor

Fornminnessällskapet på Mälaröarna

Skapad av: (2017-02-23 17:51:50) Kontakta föreningen
Ändrad av: Fornminnessällskapet på Mälaröarna (2024-04-13 10:52:33) Kontakta föreningen