Järnvägstation

1850 började järnvägen stakas. När stakningen var klar 1856,
påbörjades västra stambanan , det var den som hade störst betydelse för Flen.
Då kom det ca 500 rallare till Flen för att arbeta med järnvägens byggande...Här startar Flens tillkomst!

# 1861 byggdes det gamla stationshuset.

1862 var godsmagasinet förlagt till öster om järnvägshotellet.
Lastkajen låg vid järnvägsbrons södra ände.

# Den 8 November 1862 öppnades Järnvägslinjen förbi Flen för allmän trafik.

1864 öppnade den första handelsboden i Flen av dåvarande Orrestas ägare, Jonas Eriksson.
Först runt sekelskiftet började affärer och industrier dyka upp i Flen.

# Flen - Nyköping den 1 juli 1876.
# Flen - Eskilstuna den 1 augusti 1876.
# TGOJ linjen var klar den 1 januari 1877 men invigdes 1 September 1877.

1893 Flyttades det gamla stationshuset till Skebokvarn,
då byggde man det nuvarande stationshuset. Det blev det första huset i Flen som var byggt av sten.

1893 flyttades godsmagasinet till sin nuvarande plats,
mittemot stationshuset men på den norra sidan. Lastkajen las i anslutning till godset.
Samtidigt byggdes snett emot Magasinet ett hus med bostäder och stationsskrivare.

# 1893 Påbörjades byggandet av järnvägshotellet, det stod klart 1895.

# I maj 1905 beslöts att torrlägga kärret vid Järnvägstationen fram till fabriken varia.
I oktober diskuterades dränering av båda sidor om bangården,
samt dragning av kloakledningar i gator och på båda sidor om kärret.

# I maj 1909 diskuterade man att bygga en bro över Järnvägen väster om Järnvägsbron.

# 1914 gjordes ändringar av stationshuset.
# 1915 anlades plantering och trädpark mellan hotellet och kungsbron.

I september 1922 står det att bilar ej får åka i högre hastighet än 10 km i timmen
över järnvägsbron. I februari 1923 ändrades det till 20 km i timmen.

På våren 1923 stängde järnvägsstyrelsen av övergången vid godsmagasinet.
Järnvägen lät även sätta upp ett staket med spärr,
så Flensborna ej kunde köpa sin tidning vid kiosken vid stationen.

I december 1924 diskuterades stängningen av Järnvägsövergången vid Flens övre vid Åsegatan.

# 1925 i samband med att elektriciteten kom, breddades plattformen mellan spåren.
# 1931 var dom 34 stycken stationspersonal.

Fram till 1933 var byggnaden på magasinets östra gavel upptagen av godsexpedition
och ilgods rum. Men pga. nedgång i trafiken hyrdes rummet ut till äggcentralen.

# 1934 permanentades plattformarna med tak.
# 1936 fick södra sidan av stationshuset tak, samtidigt förlängdes den.
# 1936 drogs värmeledning in, väntsalarna gjordes om till toalett, väntsal och serverings buffé.
Posten flyttade in i lokalen.

I juli meddelades att Flen kunde överta en nedlagd järnvägsbro vid Thurebergs
stationen och uppföra den över bangården i Flen.
Nämnden ansåg att en bro under var att föredra. Man tackade nej.

# 1937 påbörjades dubbelspårsbyggnaden.
# 1937 anlades blomstergrupper utmed stationshusets östra sida.
# 1938 Fanns omkring 20 industrier och ett 40-tal affärer.

# 1938 November, lastspåret till sörml. lantmännens magasin blev klart.
# 1943 togs dubbelspåret i bruk.
# 1944 färdigställdes högtalaranläggningarna.
# 1944 ställverket byggdes om.
# 1945 var dom 40 stycken stationspersonal.
# 1947 flyttade äggcentralen, då utökade godsexpeditionen.
# 1947 stensattes lastkajen.
# 1954 17 maj kom bommarna vid varia.
# 1957 asfalterades magasin golvet.

Olyckor vid järnvägen:

1899 råkade tjänstgörande stationskarlen Alm lägga om en växel innan tåget passerade.
Detta var vid ingångs växeln öster om järnvägsstationen.
Vagnarna tornade upp sig under järnvägsbron. En del pelare under bron rasade.
All trafik förutom gångtrafiken över bron förbjöds. Bron reparerades.
Stolparna bestod huvudsakligen av järnvägsskenor.

Även i den andra olyckan råkade man lägga om en växel för tidigt.
Året var 1918, händelsen utspelade sig även den här gången vid järnvägsbron.
Det blev stora materialskador.

I slutet av 1800-talet bortom Stenhammar påkördes fiskhandlare Källström.
Han blev påkörd bakifrån av tåget. Han blev så massakrerad så man kunde
endast identifiera honom medhjälp av fiskfjällen han bar i plånboken,
och att han hade blivit rapporterad som saknad.

1916 kördes en okänd man över av tåget, inne på stationsområdet.
Han hade själv kasstat sig ner framför det inkommande tåget.

Den 30 september 1916 blev stationskarl Larsson dödad av snälltåget.

1918 förolyckades stationskarl G. Eriksson under ett växlingsarbete på bangården.

1919 blev stationskarl Holm dödad under växlingsarbete i godsmagasinet.

1919 blev en verkstadsarbetare vid sj. dödad.
Han var här tillfälligt på besök och kom i vägen för ett ankommande tåg.

Brevbärare Bergström dödades av den elektriska strömmen då han klättrade på bangården.

10 januari 1937 kastade sig en kvinna framför tåget.

20 juni 1937 blev kontorist S. Ljungberg överkörd och dödad av tåget.
Han jobbade på järnvägen, och försökte springa över övergången framför
stationshuset när tåget passerade. Han snubblade och föll…

24 nov 1954 dödades affärsföreståndare Bernt Svedell.

1955 välte en mätningsvagn med byrådirektör Hallberg och Ingenjör Orrby i, bägge dödades.


Förening:

Flens Hembygdsförening

Skapad av: Flens Hembygdsförening (2014-06-22 11:32:03) Kontakta föreningen
Ändrad av: Flens Hembygdsförening (2018-10-22 12:17:24) Kontakta föreningen