Delningen av Skattemarken i Fjärås

I mitten av 1700-talet hade storskiftet i Fjärås påbörjats. Det kom att röra upp känslorna och orsaka mycket osämja i bygden. I Lantmäterimyndighetens arkiv finns originaldokumenten, samt lantmätarens dagboksanteckningar ofta bevarade.
Delningen av Skattemarken i Fjärås, där biskopen Johan Wingård kom att ifrågasätta lantmätaren Johan Frederic Schwartz trovärdighet beskrivs i Vår Bygd 2011.
Johan Wingård var kyrkoherde i Fjärås 1781-1818 och känd för att föra ett stort och
dyrbart hus i Göteborg.

Söndagen den 13 februari 1774 lästes en kungörelse om delnig av Skattemarken och Myra hed upp i Fjärås kyrka. Detta kom att bli början på en mer än 10 år lång process. Delningen hade begärts av kronohejderidare Jöns Ekenstedt i en resulotion från den 18 december 1773 och ingick i det pågående storskiftet. Det första mötet var utsatt till den 8 mars i Klockaregården som låg där församlingshemmet nu ligger.

En karta över Skattemaken kan studeras i nedanstående länk.

Visa Delning av Skattemarken i Fjärås på en större karta

Fjärås Hembygdsgille