Om oss

År 1927 tog hemmansägaren Hanna Eriksson initiativ till bildandet av en hembygdsförening i Fjällsjö, och vid sin död 1929 hade hon till detta ändamål testamenterat en tomt på norra sidan av Backsjön kallad Nordansjö.
I gåvan ingick även en gammal byggnad på hennes fädernegård och därtill ett hundratal föremål som hon under sin livstid samlat.
Av olika orsaker gjordes inget åt saken de första åren, men efter en eldsvådetillbud i byggnaden ansågs att något måste göras och vid ett möte i sockenstugan den 11 juni 1934 bildades Fjällsjö Hembygdsförening.

Byggnaden revs och flyttades till Nordansjö, ett arbete som skedde på frivillig väg. Uppsättning utfördes av Johannes Forsberg från Jansjö, som lämnat lägsta anbudet, 765 kronor. Detta var tydligen ett standardpris, för när man något år senare, år 1938, skulle bygga väg till området var även då det lägsta anbudet just 765 kronor.
Sommaren 1935 stod huset på sin nuvarande plats och efter ha renoverats och målats invändigt invigdes s hembygdsgården vid en festlighet den 4-5 september 1937.

Under åren som gått har sedan vissa större och mindre förbättringar gjorts. Taket har lagts om flera gånger, huset har rödfärgats, elbelysning har installerats mm. Den senaste stora reparationen skedde 1985 till sommaren 1986 då byggnaden lyftes och  en ny grund lades. Detta arbete som bekostades med s.k. IKS-medel lär dock ha kostat mer än 765 kronor. I byggnaden förvaras större delen av föreningens samlingar som nu uppgår till mer än 1000 föremål.

Nu behöver Nordansjö renoveras igen, då nedersta stockvarven gett vika. Föreningen har beviljats med 310 000 kr i bygdemedel till början av renoveringen av Nordansjö.
Blir nästa renovering efter Kägelbanan som nu renoveras, påbörjades sommaren 2021 för 1,3 miljoner med  bidrag från Länsstyrelsen Jämtland, den ska vara klar hösten 2022.

Örjan Andersson:

Huvudbyggnaden på Fjällsjö Hembygdsgård är en sexknutabyggning/enkelstuga i två hela våningar med vind och påbyggt trapphus.
Byggnaden stod ursprungligen på storbondgården Zakri Ers, på andra sidan Backsjön.
När Hanna Eriksson, Zakarias Erikssons dotter, tog initiativet att bilda Fjällsjö Hembygdsförening skänkte hon marken och byggnaden till föreningen.
Huset är av hög ålder och kan ha varit födorådsbyggnad på gården.
Av byggnadens proportioner och detaljer att döma byggdes huset kring 1700-talets slut.
Idag är byggnaden i stort behov av reparation. Huset har sjunkit och behöver lyftas och ges ny starkare grund. Syllar och golvåsar skall bytas ut. Golven och andra berörda snickerier har glidit och måste justeras. Det är ett arbete som kommer att ta några år.

-Denna bild från 1889 visar hembygdsgårdens ursprungliga läge.
Mangårdsbyggnaden var, som brukligt på större gårdar, en
parstuga i två hela våningar.

Huset 1960

Huset på sin ursprungliga plats.