Skogsfinnarna i Skandinavien

Häftet
"Skogsfinnarna i Skandinavien".

Pris: 50:-

Text och layout, Maud Wedin.

Utgivet 2011

"Under slutet av 1500-talet inleddes en spännande period i Skandinaviens historia. Då bosatte sig svedjebrukande finnar med savolaxiskt ursprung i barrskogsområdena i Sverige och Norge, från Tiveden i söder till södra Lappmarken i norr, från Gästrikland i öster ända till Telemark i väster.

Tusentals norrmän och svenskar är ättlingar till dessa skogsfinnar. Än idag finns spår av den skogsfinska kulturen kvar med rökstugor, bastur, rior, skogsfinska ortnamn, mattraditioner och sägner i finnbygderna och finnskogarna.

Detta rikt illustrerade häfte ger en kort introduktion till skogsfinnarnas historia, utbredning och kultur"

Vill du få häftet hemskickat tillkommer avgift för vadderat kuvert och porto.
En faktura skickas då med i sändningen, eller via E-post.

Hör av dig till

Amanda Olsson
E-post: [email protected]

Eller