”Swisha en takpanna”

Taket på hembygdsgården Granby är i behov av renovering så att våra fina samlingar inte riskerar att förstöras. Arbetet är nu i igång. Förutom underarbete är det 2400 tegelpannor som ska bytas.
Banklån och eget kapital täcker en del, men nu hoppas vi på din hjälp.
Vill Du stötta föreningen? - Swisha en eller flera takpannor 25 kr styck.Märk meddelandet med ”tegelpannor”.
Swisha till 123 595 2585 eller BG5248-7212

Ordförande har ordet….

Ett annorlunda år
Den här tiden på året brukar du få ett höstprogram i din hand,. Det får du även i år men det är ett bantat sådant.
Vi har levt med corona viruset sedan början av året med de restriktioner som följde. Flera av Hembygdsföreningens styrelse och övriga medlemmar är 70+ och även många våra besökare på Hembygdsgården Granby.  Vi bestämde att följa myndighetens restriktioner och hålla verksamheten stängd. Ändå har mycket kunnat ske.
Den under flera år pågående studiecirkeln ” Bygdens historia” skulle resultera i årets sommarutställning ” Trädgården - nyttoväxter och blomsterprakt”  men fick lägga om sin planering. Det blev mycket trädgårdsarbete och underhåll av byggnader allt under behörigt avstånd men ändå tillsammans. Detta utmynnade i en mer blomstrande trädgård än någonsin, med ny blomsterrabatt och nyuppståndet stenparti. Som vanligt en kålgård med potatis och böner och också en liten blomsteräng. Skyltar har producerats och satt upp,  fönster har monterats i trädgårdsboden, utedassen har iordningsställts, ”Barnens hus” (lekstugan) har målats och garaget har renoverats.  Även en ny bigård har tillkommit i ena hörnet av trädgården. Studiecirkeln ”Kartan som historieberättare”  har också kunnat genomföra vandringar bla. Bengt Horns rågång.
Några av vårprogrammets aktiviter kunde också genomföras. En fin majkväll gjordes en vandring i Ubby by och även en kyrkogårdvandring vid kapellet. Årsmötet i mars blev uppskjutet till slutet av maj. Vi trodde att coronan hade ebbat ut då,. men icke, det fick återigen  skjuta upp. Istället blev det utomhus på Uggelnäs festplats iden 7 juni och med coronaavstånd. Det fungerade bra, även om det blev lite nedbantad dagordning.
Vad mer har hänt i föreningen? Kulturarvsdagen den 13 septemberhar uppmärksammats med ett besök på Åldertorp där bl.a. den gamla linbastun studerades. Vidare så har några av medlemmarna varit med och producerat en ny årgång av årsskriften Sjuhundrabygden, utkommer i början av oktober.  Ännu en årgång som fyller på den tidigare digra samling om bygdens historia. Rekommenderad läsning, även äldre årgångar finns kvar.
Det som händer nu (september) är omläggning av taket på Hembygdsgården. Det har legat i planeringen länge och nu i höst blev det tillfälle då vi ändå var osäker om att genomföra inomhusaktiviteter. Detta är en stor ekonomisk påfrestning för föreningen. Men som vi konstaterade på årsmötet så har vi lyckats betala tillbaka hela lånet på köpet av Hembygdsgården. För takrenoveringen krävs nya lån, men vi måste också vädja om hjälp. Sommarens nedstängda Hembygdsgård har ju inte heller  kunnat ge några intäkter.
Vi hoppas därför att du vill stötta föreningen med en eller flera takpannor.

Rånäs september 2020 / Ordförande

Fasterna Hembygdsförening