Essingeöarnas Hembygdsförening

Kungsholms Express på 50-talet

Kungsholms Express startade på Kungsholmen 1896. År 1939 köpte flyttfirman en tomt på norra delen av Stora Essingen vid Oxhålshamnen. Man övertog då Lundby Kemiska Tvätts lokaler – en fabriksbyggnad med hög skorsten samt några andra byggnader. Under andra världskriget byggdes flyttbilarna om till gengasdrift. Stora mängder gengaskol lagrades på tomtmarken. Första tiden använde man flyttlådor av trä med träull men på 1950-talet kom wellpappkartongerna.
År 1988 flyttade Kungsholms Express & Spedition AB, som man nu hette, från Stora Essingen.

Bild ur broschyr som visar hur Kungsholms Express-husen såg ut i början av 1940-talet.

På området fanns inte bara fabriksbyggnader utan även en bostad. Jonny Lundström berättar om hur det var att bo på denna plats:
Vi, mamma, pappa, syrran och jag, bodde i en tjänstebostad på Kungsholms Express inhägnade område på Stora Essingen med adressen Essingeringen 82-86.  Vi var de enda boende i detta lugna område. Åren var 1951-52.
Huset var, om jag minns rätt, av rött trä. Med en trappa klättrandes på utsidan av huset. Det var fristående och stod till höger om panncentralen.  En märklig bostad i ett hus med en trappa på utsidan.
Endast en lägenhet med litet kök. Det fanns ett långsmalt rum rakt fram då man kom in via hallen från ytterdörren. Rummet användes både som vardagsrum och sovrum. Där var även ett litet rum där syrran och jag sov. En stor skrubb som användes som förråd låg längst in åt höger. Det fanns även dusch och WC till vänster om den minimala hallen. Fönster från köket som låg på framsidan, fönster i långsmala rummet och ett fönster i den stora skrubben som låg på husets högra gavel.
Under huset var ett förråd av något slag. Ett mycket fult hus vad jag minns. Liknade mest en fabriksbyggnad. Huset stod endast ca 50 m från sjön. Bredvid husets högra sida fanns en backe upp till en liten tipp. Backen finns inte mer. På sidan där var det en slänt med buskage. Bredvid den stora grinden, infarten, som låg ovanför kajen, som nu är inhägnad med gröna plank, låg däckförrådet åt höger och nattvaktens rum.
Vi bodde tryggt, med tanke på att det gick en nattvakt där i vårt område.

Oscar Bladh/SSMFotograf: Oscar Bladh/SSM

Kungsholms Express från luften innan man köpt tvätteriets tomt. Detalj från flygfoto år 1932. Hela fotot se nedan.

Men en natt gjordes ett inbrott i däcklagret som fanns vid sidan av ingången.
En natt brann det i förrådet.  Turligt nog så fick man elden snabbt släckt.
Vidare så fanns garage och verkstad till vänster om panncentralen.
Min pappa arbetade som reparatör och svetsare på lastbilarna – lagade flyttbilarnas chassi osv. Han skötte även om den stora panncentralen.

På kajen stod stora containrar men även en gammal bil som syrran och jag hade som ”leksaksbil”. Nere vid sjön var det en ladliknande byggnad, ett magasin där man förvarade träullsbalar, där det alltid luktade kattkiss. Bakom låg det en annan liten tipp där de kastade färgburkar. De små gula husen som ännu finns utanför området vid sjön, minns jag mycket väl. Där nere vid sjön, som nu är bebyggt, var det bara skog, där vi lekte. Vi fick också ta hem kompisar i vårt inhägnade område. Mamma var hemmafru.
Precis utanför stängslet fanns en minigolfbana.

Jag började i 1a klass i skolan uppe i närheten av torget. Där på torget fanns en godis/leksaksbutik. En liten mataffär och andra småbutiker. Jag såg mitt livs första film på Orkanen.

Senare 1959-61 arbetade jag på Electrolux på Lilla Essingen i de tegelhus(packhus) som fortfarande finns kvar. Till vänster om den vaktkur som då fanns. Då var min pappa truckreparatör där.
Men det är ju en annan historia.

Oscar Bladh/SSMFotograf: Oscar Bladh/SSM

Flygfoto över Storans västra del från 1932. Klicka på foton för förstoring av bilden.

Av Jonny Lundström.
Inledning och bilder, källa: Si här har du Hessingen, 2009.