Busstrafiken till och från Lilla Essingen


Text: John-Olov Sidén

Den nya bron till Storan 1928 innebar att Essingeborna äntligen fick en egen busslinje till och från stan – linje 56. Sedan dess har flera busslinjenummer fått trafikera Lillans gator.

Ångsluparna var sedan mitten av 1800-talet Lillans enda fasta förbindelse till staden. Nästa fasta förbindelse blev aktuell 1920 och innebar en lång promenad över gamla Lilla Essingebron (1907), via Konradsbergs sjukhusområde till Fridhemsplan. Därifrån trafikerade spårvagn 2 sträckan Mariebergsgatan/Fridhemsplan-Kungsgatan-Karlaplan-Strandvägen-Tegelbacken-Fridhemsgatan. Från 1922 förlängdes sträckan från Fridhemsplan fram till Essingevägen och promenaden blev inte fullt så lång.
Något som säkert många öbor såg fram emot, inte bara Stora Essingeborna, ägde rum den 15 december 1928. Då invigdes den nya stålbron från Lillan till Storan, Stora Essingebron. Samma dag fick nämligen Essingeöarna sin första fasta direktförbindelse med staden med en egen busslinje, nr 56. Premiärturen för bussen gick från staden med sträckningen S:t Eriksgatan invid Drottningholmsvägen, fram till rondellen i jämnhöjd med Fredhäll. Där svängde bussen upp på Essingevägen (delvis nuvarande Svedbergsplan-Svedbergsstigen-Gjörwellsgatan) över gamla Lilla Essingebron in på Luxgatan, förbi Electrolux, fram till Stora Essingebron och över till Storan. Eftersom Stora Essingebron var mycket smal var man tvungen att använda en viss typ av smala fordon så att två bussar skulle kunna mötas på bron.
År 1932 utökades trafiken till att även gälla natt mot söndag-måndag. Den 1 december 1933 förlängdes sträckan via S:t Eriksplan och Torsgatan till nya ändhållplatsen Norra Bantorget.

Den 31 december 1936 var det dags för invigningen av den nya Lilla Essingebron med anslutning direkt in på Essinge Brogata. Invigningen skedde en gråkall, snöfri nyårsafton med tal av borgarrådet Björklund, som behöll hatten på. Några kungligheter var dock inte närvarande – i motsats till invigningen av Tranebergsbron 1934 och Västerbron 1935.
Hela Essinge Brogata var ännu inte färdigbyggd, så bussen från stan fick vika av till vänster nedför Disponentgatan och sedan till höger på Luxgatan, förbi Electrolux och sedan vidare via en förhöjd anslutning ut på Stora Essingebron.
Namnet Essingevägen togs den 6 oktober 1937 bort ett par hundra meter från och med Drottningholmsvägen. Körvägen mot Lillan kom nu att heta Viktor Rydbergsgatan (som försvann i och med att man senare byggde Essingeleden) fram till Rålambsvägen och sedan till vänster fram till Wennerbergsgatan, där bussen vek av åt höger för att kunna använda den resterande biten av Essingevägen (senare benämnd Gjörwellsgatan) förbi Klastorp fram till Lilla Essingebron. Den 18 april 1939 kunde 56:an äntligen köra hela sträckan på Essinge Brogata rakt över Lillan med direktanslutning till Stora Essingebron.

Det fanns två hållplatser i vardera körriktningen på Essinge Brogata, från staden vid Essinge Brogata 7 och uppe på gatans krön, till staden uppe på krönet och nere vid Lilla Essingebron. Vid bron fanns också en Pressbyråkiosk.

Image

Pressbyrån med hållplatsen intill Mariebergsbron på Lillan. Klastorps lusthus i bakgrunden

Fortsättning följer i vår bok Lilla Essingen - Från sommarö via industriort till attraktiv sjöstad. Läs om utvecklingen av busstrafiken och de kommande busslinjerna. Om trådbussar och Capitolbussar. Linje 56 som funnits på öarna tre gånger! Vänstertrafik och högertrafik mm. Mycket har hänt!
Boken finns bl a hos ICA Essingen; Lilla Mamsens bageri och Salong Kassar. 

Förening:

Essingeöarnas Hembygdsförening

Ändrad av: John-Olov Sidén (2022-01-11 16:05:54) Kontakta föreningen
Skapad av: John-Olov Sidén (2022-01-11 15:24:48) Kontakta föreningen