Om föreningen

Under några år på 1980-talet samlades flera intresserade från Lilla och Stora Essingen för att lära sig mera om Essingeöarna. Studieförbundet Medborgarskolan anordnade därefter en kurs i lokalhistoria om Essingeöarna. Ledare för kursen var Essingebon och entusiasten Arvid Åhlin jämte den välkände och uppskattade lokalpolisen Nils Nilsson som gav deltagarna en bra överblick över vår hembygds historia, kultur och människor.
Efter hand mognade ett beslut att grunda en hembygdsförening på Essingeöarna.
Vid ett möte i Essinge församlings församlingshem den 15 september 1983 beslöts att bilda en hembygdsförening med namnet Essingeöarnas Hembygdsförening.

Essingeöarnas Hembygdsförening har idag många olika aktiviteter. Vi arrangerar 2 vandringar/år på våra öar, medverkar i Essingedagarna och ordnar 2-3 studiebesök/år. Dessutom har föreningen informationsmöten, föredrag och sociala möten (adventskaffe, medlemsmiddagar ...). Vi bevakar närmiljön, tar fram medborgarförslag (många genomförda av staden) om  parker, grönområden, gångstråk och trafikmiljön och kollektivtrafiken på våra öar. Vi följer stadsutvecklingen och bevakar nya detaljplaner på öarna. Vi har vår "matnyttiga" och innehållsrika hemsida, informerar löpande om vår verksamhet på Facebooksidan och vi ger ut böcker om Essingeöarna som dokumenterar och berättar om öarnas historia. Och vi skaffar oss successivt ett allt större fotoarkiv från öarna.

Har du funderingar, tankar eller idéer om hur Essingeöarna skulle kunna utvecklas så kontakta oss gärna via formuläret här på hemsidan eller via vår Facebooksida. Vi är också intresserade av gamla foton som visar livet på öarna; kanske  spännande gatubilder, barnen i lekparken, interiörer från någon affär eller verkstad ...
Broschyrer, reklamblad och liknande är också av intresse.

Styrelsemedlemmar 2023-2024

Ordförande: Claes-Göran Borg
Viveca Berg
Foto/arkiv: Jahn Charleville
Protokollförare/kassör: Björn Fjaestad
Martin Andersson
Hemsidan: John-Olov Sidén
Toni Olander, adjungerande
Annika Wretsén, adjungerande

Medlemskap och stadgar - klicka på plus i menyn vid rubriken Om föreningen.

Essingeöarnas Hembygdsförening

Skapad av: (2012-02-27 21:19:57) Kontakta föreningen
Ändrad av: Essingeöarnas Hembygdsförening (2024-01-23 23:21:57) Kontakta föreningen