Plötsligt hände det. Hon kom och ställde sig framför oss utanför ICA på ”Lillan”. Hon? Vem? Jo öns snart välkända 108-åring. Gunborg Hancock, förstås. Denna dam som öborna lärt känna genom öns store författare Stig Larsson, som i sin bok ”Folk på ön” på ett ömsint sätt berättar om denna finlandssvenska som kan sägas också ha lite brittiskt påbrå. En kortvuxen äldre dam som snarare ser ut som en ung 70-åring, går som en 60-åring, hanterar nycklar och portknappar som en 50-åring och har ett fantastiskt minne som den alertaste ungdom.
   Nu stod hon en septemberdag framför det bokbord som Essingeöarnas Hembygdsförening hade ställt upp utanför ICA-butikens entré för att sälja föreningens böcker om Essingeöarna. Det visade sig då att Gunborg inte hade något eget exemplar av Lillanboken (”Sjöstaden Lilla Essingen”; 2019) i vilken hon framträder i Stig Larssons förord.
   Självklart fick hon ett gratisexemplar. Självklart fick hon också ”onödig” bärhjälp med bok och matkasse hem till bostaden 150 m upp på Essinge Brogata, där hon bott sedan 1959.
   Efter att få uppleva hennes flinka väsen och höra henne klart och redigt berätta om händelser ur hennes långa och rika liv, kan jag inte annat att vara tacksam att fått möjligheten att sammanstråla med denna unika dam. Helt betagen rekommenderar jag dig att läsa sid 45-52 i Stig Larssons bok om ”Folk på ön”, så får du en mycket angenäm läsupplevelse som har botten i levande livet. Läs och bli glad.

Essingeöarnas Hembygdsförening

Skapad av: John-Olov Sidén (2020-10-23 10:02:36) Kontakta föreningen