Böcker om Essingen

Image

Till vårt 40-årsjubileum 2023 gav vi ut ett häfte på 28 sidor - rikt illustrerade med foton och korta berättelser om vår verksamhet. Häftet är gratis och kan hämtas på Stora Essingen hos salong Kassar på Badstrandsvägen eller på Lilla Essingen hos bageriet Lilla Mamsen på Essinge Brogata.

Vi har tre böcker om våra öar till försäljning:

1. Si här har du Hessingen - boken om Stora Essingen - landet mitt i stan (utkom 2009).
2. Lilla Essingen - från sommarö via industriort till attraktiv sjöstad (utkom aug 2019).
Si här har du Lillan - boken om Lilla Essingen (utkom 1996 och är slutsåld).
3. Essingeöarna - en bildsamling om både Stora och Lilla Essingen (utkom 2010).

ImageImage

Dessutom en imponerande liten skrift på 44 sidor: Essingeöarna i litteraturen av Olle Wingborg. En bibliografi/inventering av Essingelitteraturen i böcker, tidningar och uppsatser (utkom 2014). Finns på bibliotek - ej till salu. Vi har exemplar för intresserade.

Vi har flera återförsäljare på våra öar - en del säljer alla böckerna, några bara någon titel:

Salong Kassar, Badstrandsvägen 29

ICA Essingen, Essinge Brogata/Disponentgatan 6

Lilla Mamsens bageri, Essinge Brogata 15

eller genom Hembygdsföreningen - maila till: [email protected]

Läs mer om innehållet i våra böcker om Lilla Essingen och Stora Essingen - klicka på plus i menyn

Essingeöarnas Hembygdsförening

Skapad av: (2012-03-02 18:19:23) Kontakta föreningen
Ändrad av: Essingeöarnas Hembygdsförening (2024-01-15 18:13:34) Kontakta föreningen